img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Electrio: om het nieuwe jaar bescheiden mee te beginnen

Ja hoor; er zullen in het begin van 2020 links en rechts heus nog wel een paar (op de valreep geregistreerde…) elektrische auto’s ‘in de aanbieding’ zijn waarvoor de komende vijf jaar slechts vier procent bijtelling geldt. Maar voor wie alsnog achter het net vist of gewoon daadwerkelijk bescheiden van aard is, presenteren we hier een elektrisch trio dat qua bijtelling (8%) prima te doen is omdat ze simpelweg niet zo duur zijn. Wat is dan niet zo duur? Nou, nog geen 25 mille is dezer dagen niet zo duur voor een auto. Voor een (stads)autootje uit het A-segment is het uiteraard wèl een beetje duur, maar daar gaat het nu even niet om. Waar het om gaat is de (goede?) wil om juist in de stedelijke gebieden waar auto’s als de Seat Mii Electric, de Skoda Citigo e-iV en de VW e-Up helemaal op hun plaats zijn de lucht zo schoon mogelijk te houden. In deze microkosmos is de actieradius van 200-250 kilometer meer dan voldoende en de (begrensde) topsnelheid van 130 km/h eveneens. Het accupakket met een netto capaciteit van een dikke 30 kWh laad je in een uurtje of vijf vol dan wel in een uurtje voor 80% op (alleen AC-laden met 7,2 kW of snelladen met max. 40 kW). Dat moet allemaal geen probleem zijn en de leaseprijs al helemaal niet, want ze worden allemaal aangeboden voor ongeveer hetzelfde maandbedrag als hun benzine-broertjes.

Vlot & comfortabel!
Met de 61 kW elektro-torretjes zoemt het trio binnen 4 (!) seconden naar… 50 km/h. De honderd haal je in 12 seconden, maar in het grootstedelijke verkeer – inclusief de ringwegen – zwem je opmerkelijk vlot en vooral vloeiend met het haastige overige verkeer mee. Bovendien brengt het extra gewicht van een goeie 300 kilogram ten opzichte van de ouderwetse motorvarianten gevoelsmatig wat extra veercomfort en stabiliteit met zich mee. Aangename verrassing: de interieur- en bagageruimte heeft niet geleden onder de plaatsing van het accupakket. Dat zit heel slim onder de voorstoelen. Die staan daardoor weliswaar ietsje hoger in de auto, maar dat zal voor de doelgroep nauwelijks een probleem zijn. Zoals het evenmin een beletsel hoeft te vormen dat deze auto’s met name qua techniek niet helemaal state-of-the-art zijn. Het gaat hier om de goede intenties en de praktische inzetbaarheid. Toch?

Dus…
Op naar de VW/Skoda/Seat-dealer (handig: allemaal onder één dak!) en het elektrieke karretje dat jou het meest aanspreekt, en een kekke kleur kiezen!






hi