Opinie

BMW M3 Touring: het ultieme hebbeding!

Jaja, het heeft 35 jaar geduurd, maar nu kun je dan eindelijk een BMW M3 Touring kopen. Er waren door de jaren heen wel de nodige creatieve carrosseriebouwers die een ‘gewone’ M3 ombouwden tot een Touring en ook BMW kwam bij tijd en wijle met een prototype; de (kodde)Beiers maakten ooit zelfs een pick-up variant van de (E30) M3. Maar wij van Bright Lease zijn in elk geval heel erg blij dat we nu een officiële M3 Touring (voor onze klanten…) kunnen bestellen. Er zijn tenslotte nog best veel mensen die het liefst een stationcar rijden, niet alleen vanwege de praktische eigenschappen (bagageruimte 500-1500 liter in dit specifieke geval), maar vooral omdat het over het algemeen bijzonder stijlvolle auto’s zijn. 

Er was een tijd dat dit type auto werd aangeduid met de term ‘lifestyle-station’ en in onze optiek heeft de toenemende populariteit van de stationcar ten opzichte van de klassieke sedan (niet zelden was de verhouding in respectievelijke verkoop-aantallen 70/30) uiteindelijk geleid tot wat we maar de de ‘versuvving’ van de automarkt zullen noemen. SUV’s en cross-overs in diverse gedaanten worden immers beschouwd als praktische auto’s met veel gebruiksmogelijkheden. In dat opzicht stelt ook de nieuwe M3 Touring niet teleur, want hij heeft vierwielaandrijving en hij wordt uitsluitend geleverd in de 510 pk sterke Competition-uitvoering, die in een mooie kleur een tonnetje of anderhalf kost. Maar dan heb je dus een geweldige alleskunner van een auto, waarmee je zowel lekker kunt wintersporten als kunt ‘sporten’ op een circuit.

Extra bandenbudget
De Touring is logischerwijs enkele tientallen kilogrammen zwaarder dan de sedan, maar het zijn sowieso letterlijk en figuurlijk zwaargewichten. Gelukkig zit er méér dan voldoende vermogen in, om het maar eens voorzichtig uit te drukken. Het 0-100 sprintje voltrekt zich desgewenst in slechts 3,6 seconden en het is wellicht raadzaam extra budget voor (achter)banden te reserveren. De verleiding om bij tijd en wijle even ‘in de driftmodus’ te gaan, zal groot zijn. 

En dat is natuurlijk – laten we eerlijk zijn – ook wel waarvoor je zo’n dikke M-BMW koopt. Je mag tegenwoordig nergens meer roken, dus dan doe je dat maar met de auto nietwaar? En natuurlijk is het surplus aan vermogen van de zescilinder turbomotor heerlijk om te hebben; het voelt ook écht anders (veel lekkerder!) aan dan de kracht van een sterke elektromotor. De beleving – en daar gaat het tegenwoordig toch overal om – is daadwerkelijk van een totaal andere orde dan in de allersnelste elektrisch aangedreven auto’s. Daarnaast valt er in deze 3 qua weg- en stuurgedrag ook nog eens het nodige te genieten, om maar te zwijgen over het prachtige interieur en de mooie detaillering overal. En ja, als je er in Nederland netjes mee rijdt haal je waarschijnlijk óók nog een verbruik van 1 op 10!

Dus…
Ga binnenkort eens even lekker zitten configureren, maar probeer je enigszins te beheersen om het qua prijs niet volledig uit de hand te laten lopen en kies vooral een stijlvolle kleur!