Opinie

Polestar 3: een Volvo, maar je ziet het niet…

We leggen het tóch nog maar een keer uit: Polestar begon als het AMG van Volvo (dat in handen is van het enorme Chinese autoconcern Geely), maar probeert langzaam maar zeker uit te groeien tot een echt merk. De Polestar 2 is best een coole – en inmiddels vertrouwde – verschijning op de Nederlandse wegen en Polestar acht thans de tijd rijp voor de Polestar 3. Vergeet overigens de Polestar 1 maar gerust, dat was een peperdure ‘conceptcar’, waarvan er slechts een handjevol zijn verkocht aan speculanten die daar inmiddels wel een beetje spijt van zullen hebben. Aan de 2 kon je nog wel afzien dat het een XC40 met extra minimalistische stilering en vleugje extra ‘premiumness’  was, de 3 daarentegen neemt op voorhand flink afstand van de nog te introduceren elektrisch aangedreven XC90. Zo is de Polestar 3 in tegenstelling tot de grootste SUV van Volvo niet leverbaar met 3 zitrijen, omdat voor een uniek silhouet is gekozen waarin simpelweg geen ruimte is voor 7 inzittenden.

Met een lengte van 5 meter is het een grote auto (te groot volgens wereldverbeteraars…), maar door diverse optische trucs zie je pas hoe groot hij werkelijk is als je naast de enorme wielen (die precies in de wielkasten passen) staat. Het achterwerk zou volgens de ontwerper op de robot uit Star Wars lijken. Of dat een aanbeveling is, mag eenieder voor zich uitmaken. De uitgesproken coupé-achtige daklijn is ontegenzeglijk fraai, maar qua functionaliteit kun je daar een vraagteken bij plaatsen. Want je hebt achterin door de lange wielbasis weliswaar heel veel beenruimte, maar de zitting staat erg laag en daardoor staan je voeten te hoog op het daaronder gesitueerde accupakket.



Inmiddels

Niet zeuren! Hoe is het dan met de actieradius van een auto die met vier mensen aan boord toch al gauw bijna 3 ton (nee, daar verwijst het getal 3 niet naar) weegt?! Heel goed; dankzij het grote accupakket van 111 kW (veel te groot volgens wereldverbeteraars…) zou zo’n 600 kilometer haalbaar zijn en het pakket laat zich met maximaal 250 kWh in een half uur van 10 tot 80 procent opladen. Niet zeuren, want Polestar komt er zelf ook ruiterlijk voor uit dat dit een ‘performance-SUV’ voor de ware levensgenieter is. Daarom zit er ook een 1100 watt Bowers & Wilkins audiosysteem in met Dolby Atmos en 25 speakers. Een peekaatje of 500 (valt onwillekeurig tóch een beetje tegen) zorgt voor een 0-100 sprint binnen de vijf seconden en het slimme Torque Vectoring systeem zorgt er samen met het van adaptieve Ohlins dempers voorziene onderstel voor dat het hele zaakje nog een beetje behoorlijk de hoek om gaat.

Dus…
Wie niet bezig is met het verbeteren van de wereld, bestelt gewoon een Polestar 3 met echt lederen bekleding  (gemaakt van verantwoord ingekochte huiden!). Want het is gewoon wel écht een heel gave/coole auto. Jammer van dat Tesla-achtige scherm bij wijze van ‘dashboard’.