Opinie

Volkswagen ID. Buzz: echte Flower Power of marketing-buzzz…?

Je kon erop wachten. Maar we hebben er toch nog verbazingwekkend láng op moeten wachten, op het elektrische VW-busje. Bijna iedereen kent het verhaal. Ene Ben Pon schetste niet lang na WOII een handig bestelautootje op Kever-basis. Dat werd de T1. De rest is geschiedenis, zoals dat dan heet.

Inmiddels worden volstrekt belachelijke bedragen neergeteld voor alles wat op een meer of minder klassieke VW-bus lijkt en meestal hangen er schattige gordijntjes in, ligt er een surfplank op het dak en heeft iemand zich volledig uitgeleefd met bloemmotieven. Hartstikke geinig allemaal, maar het wordt allemaal iets minder grappig als autofabrikanten geforceerd leuk gaan doen, vooral als ze business (buzzinness…) ruiken en slimme marketeers op een ‘geniaal concept’ los laten. Want dan krijg je dus zoiets als deze ID. Buzz; een (over)dosis retro-kitsch met een belachelijke prijs. Inderdaad, precies zoals bij de New Beetle het geval was. Dat is ook nooit een succes geworden omdat het op zichzelf best geinige – op de Golf gebaseerde en in Mexico gebouwde – karretje bij de marktintroductie simpelweg veel te duur en zogenaamd heel ‘exclusief’ was.

Om meteen maar met de prijs in huis te vallen en iedereen die dacht dat dit de elektrische auto was waarop ze zo lang hadden gewacht, ruw uit de droom te helpen: de ID. Buzz kost 70k. En dan hebben we het dus eigenlijk nog over een instapmodelletje met een niet al te grote accu en ‘slechts’ 200 pk. Ja, dat is een keer of 8 meer vermogen dan de oorspronkelijke VW-bus had, maar hij weegt dan ook 2,5 ton. Vlammende prestaties hoef je daarom niet te verwachten. De 0-100 sprint duurt dik 10 seconden en de 150 km/h haal je amper. Lekker onthaastend, of niet soms?

Wie wildere plannen met de eigentijdse VW-bus heeft, moet nog even geduld uitoefenen. Want een ‘dikkere’ Buzz staat pas voor 2024 op de planning, met vierwielaandrijving, een grotere accu en (iets) betere prestaties. Geld moet dan uiteraard geen rol spelen. Dat doet de niet al te grote actieradius van circa 400 kilometer bij het vanaf begin volgend jaar leverbare ‘instapmodel’ evenmin, want kopers van zo’n hippe Volkswagen bus hebben uiteraard nooit haast. En (oude) hippies passen zich altijd aan naar de (on)mogelijkheden. Toch? Nou.., daar valt nog wel iets op af te dingen. Zoals er ook best het één en ander valt af te dingen op de functionaliteit van deze VW ID. Buzz. Wie hem als een ‘happy camper’ wenst te gebruiken, kan wellicht beter de (realistischer geprijsde) bedrijfsuitvoering nemen en (net als vroeger) zelf een beetje aan zijn/haar bus gaan klussen. Niet aan de tamelijk hopeloze software gaan rommelen a.u.b., want dát moet VW nu eindelijk eens zelf gaan oplossen.

Dus…
Alléén als je hopeloos verliefd bent geworden op de ID. Buzz (wees gerust, je bent bepaald niet alleen…) tot bestelling overgaan. Het zal trouwens nog moeilijk kiezen worden uit de diverse superleuke kleurencombinaties!