Volvo EX30: helaas niet voor onder de dertig…
De Zweden bedoelden het ongetwijfeld goed, toen ze zeiden dat deze nieuwe Volvo ook (of juist) bedoeld zou zijn voor de ‘jongelingen’ van Generatie Z. Wat ze zich bij het uitspreken van deze heuglijke boodschap niet realiseerden, is dat deze generatie eigenlijk nauwelijks is geïnteresseerd in auto’s en dat ze – als ze dat al wél zouden zijn – meestal geen 35 á 40 mille hebben liggen om een nieuwe auto te kopen. Het is dus niet gelukt een ‘goedkope’ auto van de EX30 te maken, ondanks het onomstotelijke feit dat het een Chinese auto is. Dat Volvo onderdeel is van het Geely-concern (op weg naar een productie van 1,7 miljoen auto’s per jaar!) weten we inmiddels, maar deze Volvo wordt (voorlopig) ook daadwerkelijk alleen in China gebouwd. Net als de smart #1, die nogal vormloze ‘blob’ met wie deze Volvo de basis plus de elektrotechniek deelt. Gelukkig ziet de EX30 eruit als een echte Volvo; onmiskenbaar een lid van dezelfde succesvolle familie als de nieuwe EX90. Hij zit met een hoogte van 155 cm, een breedte van 184 cm en een lengte van 423 cm qua maatvoering net onder de XC40 en is nog ietsje strakker vormgegeven dan deze onverbiddelijke bestseller. Zo op het oog zou het met de fraaie EX30 dan ook wel weer goed moeten komen, met als kleine kanttekening dat de interesse voor EV’s vooralsnog enigszins tanende is. Volvo heeft wél beloofd met aantrekkelijke maandtarieven te komen om de afzet (onder jongeren?) een stevige boost te geven.
Eeuwig zingende bossen
De minst dure EX30 kost al 37k (niet zeuren: een EX90 is meer dan twee keer zo duur…) en het is uiteraard niet een héél erg ruime auto. Dus voor Nederlandse gezinnen met lange pubers zal dit model wellicht geen serieuze optie zijn, maar hij is dan ook bedoeld voor…precies. Kinderen zijn trouwens ook veel te duur. En ze gillen te hard als je in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/h accelereert in je EX30 Twin Motor met 428 pk…
Oh nee, dat doe je niet want die uitvoering gaat richting de 50k en dat is dan wel weer (te) veel geld voor zo’n compacte auto. Bovendien is 6 seconden in de Single Motor uitvoering meer dan snel genoeg. De gulden middenweg daarin (5 seconden dus…) wordt gevonden in de Long Range versie met die ene (272 pk sterke) motor. Deze uitvoering heeft een accupakket van 69 in plaats van 51 kWh en dat scheelt 100-150 km in de actieradius, die overigens ook met de kleine batterij ruim voldoende zou moeten zijn voor Nederlandse omstandigheden. Je rijdt hier te lande immers niet eindeloos door eeuwig zingende bossen. Goed om te weten ook dat je de accu’s ruim binnen het half uur weer tot 80% kunt opladen. Volvo claimt een vrij laag gemiddeld stroomverbruik met gemiddeld nog geen 16 kWh per 100 kilometer. Dat was bij eerdere elektrisch aangedreven Volvo’s wel anders.
Dus…
Kies het ‘Pine’ thema voor het interieur en kom volledig tot rust in de minimalistisch gestileerde Scandinavische stilteruimte die EX30 heet…