Opinie

Smart #1: ver van hoe het ooit begon…

Velen met ons hebben zich wellicht afgevraagd wat er met het zo sympathieke merk smart (ja, dat moest je ooit zonder hoofdletter schrijven) is gebeurd, dan wel wat er mee staat te gebeuren. Welnu, de Smart ForTwo is nog steeds leverbaar en dat is eigenlijk altijd een mini-Mercedes geweest. Een hoofdpijndossier ook voor Das Haus, maar laten we vooral niet te veel oude wonden openhalen. De huidige ForTwo is volledig geëlektrificeerd, valt niet meer om bij de roemruchte elandproef en je hoeft er al heel lang niet meer voor naar een hip smart-centrum met zo’n glazen toren. Voor de nieuwe Smart #1 die in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden niet is bedoeld voor één maar voor vier personen – ga je naar de website van Smart. Om aldaar te constateren, dat je de site van Mercedes-Benz AG – aangespoord door de woorden ‘Tomorrow is yours’ via een ‘externe link naar een ander kanaal’ moet verlaten om bij de site van Smart Automobile uit te komen. Vervolgens zit je virtueel in China. Dat zit zo: de huidige modellen worden ‘uitgefaseerd’ zoals dat zo mooi heet en het nieuwe Smart is een joint venture van MB en Geely, het moederbedrijf van Volvo en Polestar. Interessant en waarschijnlijk enigszins verbazingwekkend is het feit dat Geely tevens één van de grootste aandeelhouders is van wat tegenwoordig de Mercedes-Benz Group heet…

Ook een Brabus!
Het ontwerp van de Smart #1 komt van Mercedes-Benz en de techniek van Geely, die de auto in China produceert. Op zichzelf is dat geen ramp; er wordt wel meer geproduceerd in ‘de fabriek van de wereld’, maar het staat met een auto die 1800 kilo weegt inmiddels wel érg ver af van wat ooit in Zwitserland (op initiatief van de oprichter van Swatch) begon; de ontwikkeling van een zuinig, minimalistisch (stads)autootje voor twee inzittenden plus een kratje bier. Het eerste model van het nieuwe Smart is iets groter dan een VW ID.3 en wordt aangeboden in de prijs-range 40-50k met vermogens van 200 tot dik 300 kW voor de Brabus! 

Het accupakket heeft een capaciteit van 65 kWh en kan opgeladen worden met maximaal 150 kW. Klinkt niet verkeerd voor dat geld; de Brabus-uitvoering gaat in vier seconden van 0-100 en de normale versies in zeven. Je moet er wél tegen kunnen dat bediening – via het scherm – enigszins omslachtig is en dat er kinderachtige iconen (zoals een vos…) worden gebruikt. Daaraan merk je dat de Chinese markt prioriteit heeft. Dat merk je ook aan het wat slapjes gedempte onderstel. Op de aandrijflijn valt verder weinig aan te merken en het keurig afgewerkte interieur verraadt duidelijk Mercedes-invloeden. Het overmaatse schoeisel (235-45 op 19 inch) ziet er weliswaar kek uit, maar heeft een ongewenst bijeffect in de vorm van een grote rolweerstand. In combinatie met het niet erg gestroomlijnde koetswerk leidt dat helaas tot een vrij hoog stroomverbruik voor een autootje dat niet eens heel ruim is.

Dus…
Wie er desondanks tóch voor valt, gaat onverwijld het internet op en doet een pre-order, waarbij je bijvoorbeeld heel toepasselijk de kleur ‘Digital White’ aanklikt. Of two-tone Eclipse Black/Future Green als je wat onzeker bent over waar het heen gaat of moet met de wereld. Wees gerust; je kunt hem t.z.t. wel ‘gewoon’ bij de Mercedes-dealer komen ophalen.