Opinie

Te veel ‘schermtijd’ in de auto?

Te veel ‘schermtijd’ in de auto?

Er wordt nogal ‘geschermd’ met schermen in auto’s tegenwoordig. Hoe meer en hoe groter (tot het ‘hyperscreen’ van Mercedes-Benz aan toe…) hoe beter, zo lijkt het. Een scherm over de volle breedte van de auto als de heilige graal; volledig te configureren oftewel in te richten naar de persoonlijke smaak, voorkeuren en gebruiksomstandigheden van de bestuurder m/v.

Een merk als BMW lijkt inmiddels volledig van het geloof te zijn gevallen waar het om optimale ergonomie en perfecte vormgeving van het dashboard – waar ooit een heldere ‘klokkenwinkel’ in prijkte – gaat. De Beiers hadden het analoge dashboard (met rustgevende amberkleurige verlichting!) tot in de absolute perfectie doorontwikkeld. Om het onder invloed van de heersende mode (en of te veel bier..?!) binnen een paar jaar in z’n totaliteit bij het grof vuil te zetten. Als je nu wilt weten hoe hard je rijdt en welk toerental de BMW-motor daarbij draait, moet je een tijdje héél geconcentreerd naar rare diagrammen turen. Vroeger zag je dat in één oogopslag, of eigenlijk registreerde je het zelfs zonder de blik ook maar een seconde van de weg te halen. In een Alfa Romeo GTV uit 1983 nota bene, staan alle wijzertjes kaarsrecht omhoog als je 130 km/h rijdt bij 4000 toeren met een halfvolle tank, een oliedruk van 4 bar en de koelwatertemperatuur op 90 graden. En dat zie je zelfs als je met de blik op oneindig in de verte tuurt vanachter je gloeiende zonnebril…

Prikkelarme omgeving

Tegenwoordig moet je de koele lucht uit de ventilatieroosters via een touchscreen in de gewenste richting laten blazen, terwijl je dankzij de instant-trekkracht van krachtige elektromotoren in 3 seconden vanuit stilstand op 100 km/h zit..; waar, oh waar is het allemaal misgegaan? In de volle vaart der onstuitbare vooruitgang, vrezen wij. Ja, we hebben er ook spraaksturing en ‘gesture-control’ bij gekregen. Maar hoe vaak werkt dat perfect? Het levert niet zelden extra ergernis op. En dan hebben we het nog niet over allerhande probleem met ‘de software’, die uiteindelijk zelfs de lokale garagist tot waanzin drijven. Spontaan uitvallende schermen zijn aan de orde van de dag. Maarrr…, dan herontdek je wellicht ineens wat een weldaad het was om naar een rustig dashboard te kijken in plaats van naar een kakofonie van al dan niet overbodige informatie en talloze iconen die er met hun vrolijke kleurtjes om vragen geactiveerd te worden. Een auto-interieur hoort een prikkelarme omgeving te zijn. Het hoeft géén associaties op te roepen met een nachtclub in Dubai, dank u. Uit een even simpel als schokkend onderzoek in Zweden is onlangs gebleken dat het bedienen van elementaire functies in een auto tot 10 keer zoveel (3 of 30 seconden…) tijd kan kosten als daartoe een interface in plaats van een (draai)knop of schakelaar bediend moet worden. Ruim vóór voor de uitkomst van dit onderzoek hebben merken als Mazda en Honda al besloten klassieke knoppen te blijven toepassen voor het bedienen van bijvoorbeeld de klimaatregeling. Wanneer komt de rest van de (auto)wereld eindelijk tot bezinning?!