img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Aston Martin DBX: want straks mag/kan er nix…

Bovendien zitten we middenin het (happy) holiday season zoals dat tegenwoordig heet, dus brengen we lekker iets feestelijks onder de aandacht: het langverwachte antwoord van de nobele Britse sportwagenfabrikant op auto’s als de Bentley Bentayga en de Lamborghini Urus. Zelfs Ferrari komt met zo’n ding, dus dan mag (moet?) Aston Martin ook meedoen.
Naar het schijnt is de DBX de erop-of-eronder-auto voor het wederom noodlijdende Aston (waarover bovendien het gerucht gaat dat de steenrijke vader van F1-coureur Lance Stroll interesse zou hebben…) en verwachten ze een verkoopsucces dat vergelijkbaar is met dat van de Lambo Urus (die inmiddels zo ongeveer de volledige productiecapaciteit bij Lamborghini opeist). Dat zou betekenen dat Aston Martin vanaf april 4.000 DBX-en per jaar kan gaan bouwen en daarom adviseren we serieus geïnteresseerden nog tussen Kerst & Nieuwjaar alvast een deel(tje) van de eindejaarsbonus als aanbetaling op 260.000 euro in een envelop bij de lokale Aston Martin dealer onder de boom te leggen. En wat mag je dan net voor de zomer op de oprit verwachten? Nou, toch wel een bijzonder fraaie automobiel. En dat zeggen we, zoals genoegzaam bekend bij Bright, niet zo snel van een SUV. De Urus bijvoorbeeld hebben we gekwalificeerd als een monstrueuze, volkomen belachelijke auto en ook de Porsche Cayenne Coupé konden we niet erg waarderen. In tegenstelling tot zijn concurrenten (daar hoort uiteraard ook nog de afzichtelijke BMW X6 M bij…) is de DBX een evenwichtige sportief/elegante verschijning. Zeer herkenbaar als Aston Martin en opvallend zonder dat het effectbejag wordt. Zo is het karakteristieke achterwerk in aerodynamisch opzicht functioneel en het geeft de grote grille hem z’n modern/klassieke Aston-identiteit. Uiteraard is het interieur prachtig en overdadig met leer & alcantara plus gepolijste aluminium details afgewerkt. Dat kan de familiebanden met Mercedes-Benz overigens niet helemaal verhullen, maar zulks is op zichzelf geen probleem. Just don’t mention the war…

Best praktisch!
Met vierwielaandrijving, extra grondspeling om de alomtegenwoordige verkeersdrempels probleemloos te kunnen slechten, een volwaardige driezits achterbank en een kofferruimte van ruim 600 liter is de DBX best een praktische auto. Er schijnt zowaar een elektrisch aangedreven variant van de DBX te komen, maar dat duurt gelukkig nog even. Om de eventuele gewetensnood ietsje te lenigen, is de aan een 9-traps automaat gekoppelde vierliter V8 (van AMG) voorzien van cilinderuitschakeling teneinde af en toe een beetje benzine te kunnen sparen. Wie alle 8 cilinders maximaal aan het werk zet, kan genieten van 550 pk en 700 Nm. Daarmee sprint de DBX in 4,5 seconden naar 100/km. Topsnelheid 290 km/h. Verder geen vragen.

Dus…
Wij zouden onze DBX in stijlvol British Racing Green bestellen. Niet omdat het zo mooi bij een groene Kerst past, maar om nog een béétje groen te doen…






hi