img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

MG ZS EV: wat moeten we dáár nou weer mee…

Misschien wel metéén dan wel direct (dus niet gelijk…) op internet bestellen. Want dan kan dit elektrieke Chinese SUV-tje nog voor het einde van dit jaar op kenteken worden gezet (dat beweren ze tenminste…) en dan wordt er dus nog nèt op tijd geprofiteerd van slechts 4 procent bijtelling. Nota bene over slechts 30.000 euro! Maar wacht even, dat gaat wellicht allemaal een beetje te vlotjes allemaal. Waar hebben we hier precies over? Welnu, over een ietwat overjarige cross-over in de categorie Renault Koleos/SsangYong Tivoli, die onder het label MG (ooit voor 50 miljoen dollar overgenomen uit een failliete Britse boedel) door de Chinese autogigant SAIC van een elektrische aandrijflijn is voorzien en die nu via (dankzij?) autobedrijf Van Mossel naar Europa komt. Dat overnemen van zo’n oude merknaam kwam uiteraard voort uit de Chinese veronderstelling dat die ouderwetse, statusgevoelige Europeanen graag iets met een roemrijke merknaam uit de ‘Oude Wereld’ erop zouden kopen. Ook al wordt het in China geproduceerd. In het Chinese ‘premium’-merk Quoros (ooit van gehoord..?) zijn miljarden verbrand in een poging het andersom te doen. Eerst zorgen dat Europeanen het zouden ‘vreten’ en dan zou de Chinese thuismarkt vanzelf volgen. Niet gelukt.

Niet duur
Gaat dit dan wèl lukken? Dat vragen wij ons zo op de valreep van 2019 heel hard af. Er wordt dan wel voortdurend geroepen dat de Europese auto-industrie ‘de boot al gemist’ heeft en ‘hopeloos achter de feiten aan loopt’ als het gaat om de elektrificatie van de productportfolio, maar wij zijn zo vrij te constateren dat producten als deze MG ZS EV juist aantonen dat de Chinezen hopeloos achterlopen. Okay, hij is niet duur als je hem vergelijkt met een Renault Zoë, een Peugeot 208 e of een ‘dito' Opel Corsa e. Je krijgt net als bij (wok)restaurant ‘De Gouden Muur’ veel voor weinig. Maar je krijgt helaas vrij veel auto en vrij weinig actieradius. Dat komt omdat deze auto niet als (B)EV is ontwikkeld en er dus te veel binnenruimte geofferd had moeten worden aan een accupakket dat een flinke actieradius gegarandeerd zou hebben. De officiële actieradius met het 44,5 kW accupakket bedraagt een magere 260 km, hetgeen in de praktijk neer zal komen op een krappe 200 km. Ook qua prestaties is het niet wild. De motor levert 105 kW (143pk) en daarmee trekt ‘ie in een dikke acht seconden vanuit stilstand naar 100 km/h, maar daarna ebt het acceleratievermogen snel weg en de top bedraagt slechts 140 km/h. Daar hoeft alleen de héél erg brave/groene Nederlander geen sambal bij…

Dus…
Wie niet maalt om matige (en vooral saaie!) rijeigenschappen, een acceptabele laadcapaciteit (80 kW) en een niet meer dan redelijke bouwkwaliteit, maakt snel een keuze tussen een reeds behoorlijk compleet uitgeruste Comfort-uitvoering of de 32.000 euro kostende Luxury-versie (met 17 inch wielen, achteruitrijcamera en een panoramisch dak) en doet dit ding (hoppa!) in de winkelmand.


hi