Heel veel keuze is er namelijk voorlopig niet. Nederland krijgt uiteraard een flinke ‘batch’ van de elektrische Volkswagen (‘gewoon een Volkswagen, maar nu elektrisch’) toegewezen en die auto’s hebben de ‘middelste’ (58kW) accucapaciteit. Logisch, want de bijtelling gaat volgend jaar weer omhoog en sowieso lusten we alhier de stekkerauto’s wel als ze maar een goede prijs (check) en een prima actieradius (check) hebben.
Is het ook een goede auto? Afgaand op de verhalen over enorme software-problemen die Volkswagen voor en tijdens het opstarten van de productie heeft gehad, zou je daar bijna aan gaan twijfelen. Het is in elk geval de reden dat deze voor VW extreem belangrijke auto (net zo belangrijk als de Golf, zeggen ze zèlf…) pas dit najaar geleverd wordt. Wij zijn geneigd te zeggen dat de hardware van een auto altijd nog belangrijker is dan de software, maar tijden veranderen en ze veranderen snel. Volkswagen lijkt dat niet helemaal bij te kunnen houden. Ook best logisch, want zo’n enorme autofabrikant verandert niet zo makkelijk van koers. In dat licht is het wel grappig dat de ID.3 z’n (elektro)motor net als de Kever achterin heeft hangen. Uiteraard heeft dat een andere dan sentimentele reden; het is simpelweg handig omdat je op deze manier de maximale binnenruimte kunt creëren èn omdat je over de maximale tractie beschikt wegens het gewicht van de motor op de aangedreven wielen. Daar komt nog bij dat de ID.3 een wielbasis heeft die vergelijkbaar is met die van de Passat en dat de draaicirkel heel erg klein is omdat de voorwielen een veel grotere uitslag kunnen hebben. Voor wie het nog niet begrepen had; de ID.3 is feitelijk een buitengewoon praktische, functionele en ruime auto.
Kever met 200 pk
De ID.3 is dus bovendien een soort eigentijdse Kever met dik 200 pk. Dat klinkt goed. Maar deze ruime gezinsauto weegt ruim 1,5 ton en is er in alles op gericht om een heel gewone brood-en-boter-auto te zijn. Dus accelereert hij heel soepel en gelijkmatig in plaats van als een typische elektrische auto; 0-100 binnen de 10 seconden is ook gewoon prima, net als de top van 160 km/h. De actieradius zal in de praktijk circa 400 kilometer bedragen en je laadt hem thuis in een uurtje of 6 volledig op (snelladen kan met 100 kWh, dus tot circa 80% in laten we zeggen een klein uurtje), hetgeen betekent dat je in principe nergens over mag zeuren. Maar wij doen het toch even. Over de diverse goedkope materialen in het interieur, over de ietwat gammel aanvoelende knopjes (voor zover nog aanwezig…) hier en daar en een interface die niet helemaal zo state-of-the-art is als je zou (mogen) verwachten. Sowieso werkt er nog het één en ander niet optimaal en Apple Car Play werkt bijvoorbeeld voorlopig helemaal niet (update daarvoor pas eind van het jaar…) Voor een merk als Volkswagen is zoiets simpelweg onacceptabel. Gelukkig is het (veer)comfort méér dan acceptabel.
Dus…
Wij zouden misschien toch nog heel even wachten met bestellen tot de ‘kinderziektes’ eruit zijn en totdat er wat meer keuze is!