Opinie

Mercedes e-klasse cabriolet

Want het is (zoals bijna altijd) mooi weer aan de Côte d’ Azur. In het andere geval wordt er overigens gewoon mooi weer gespeeld, maar temidden van alle klatergoud is er eigenlijk geen beschaafdere en dus meer geschikte auto denkbaar om van de onverwisselbaar kruidige geur van de Provence en daarna de verfrissend zilte zeelucht te genieten, dan een heerlijke E-Cabriolet.

Dubbel goed nieuws in dit kader: Mercedes heeft de E-Cabriolet (de Coupé trouwens ook…) een fijne opfrisbeurt gegeven èn La douce France is tegen de sombere verwachtingen in deze zomer tóch open! De nuchtere en hardwerkende Schwaben hebben goed begrepen dat hun E-Cabriolet een essentiële auto in hun inmiddels welhaast belachelijk grote productportfolio is. Het is namelijk de enige auto waarin volwassenen ‘al fresco’ achterin niet (‘excusez le mot s.v.p’) volledig voor lul zitten. Al bijna drie decennia lang niet, want het succesverhaal van de E-Cabriolet begon met de W124 in 1991. Een model dat dermate tijdloos is, dat je er tot op de dag van vandaag uitstekend mee voor de dag kunt komen, zelfs (of juist!) bij de valet-parking van het al even iconische Negresco in Nice.

E-legant

De E-Cabrio is altijd een uitermate elegante auto geweest. En het is veelzeggend dat de (design)bazen van ‘Das Haus’ ook altijd hebben gezegd dat er zelfs in een portfolio die vrijwel elke denkbare niche vult nimmer plaats zal zijn voor zoiets belachelijks en wanstaltigs als een open SUV of cross-over: er zijn dus tóch nog mensen met smaak die mensen zonder smaak maar met te veel geld tegen zichzelf beschermen. En wees gerust; stekkerhybride-varianten komen er niet (daarvoor moet je een gewone E nemen). Mercedes is bovendien behoedzaam te werk gegaan bij deze facelift, als je goed kijkt zie je dat de neus een beetje is aangescherpt; sportiever gemaakt zo je wilt. 

Het toch al erg fraaie interieur is op detailniveau aangepakt en er zit een heel mooi nieuw stuurwiel in. Zowaar een een erg ‘cool’ totaalplaatje, met die typische Mercedes luxe die de (levens)kunst van het cabrio rijden verder veraangenaamt, zoals AIR BALACE en AIRSCARF (hoewel er natuurlijk niets gaat boven een fijne sjaal van Hermès).
Het toppunt van beschaving zou eigenlijk een viercilinder E200 met een meer dan adequate 184 pk zijn, maar het vlees is nu eenmaal zwak en als het geld dan toch geen probleem is, zou het eigenlijk een E450 4Matic (367 pk) moeten worden. Zes cilinders en vierwielaandrijving; puur voor de verwennerij en voor onverwacht winterse omstandigheden in de Alpes-Maritimes.

Dus…

Snel naar de Mazda configurator, want de beschikbaarheid van deze auto is voorlopig tamelijk beperkt en het is een (prijstechnisch) interessante auto. Heel veel te kiezen valt er niet, dus het kost weinig tijd.