Nou, het antwoord op die vraag is niet al te moeilijk. Er zijn zelfs meerdere antwoorden mogelijk. Ten eerste zat de halve wereld te wachten op een betaalbare cross-over achtige auto van Tesla (ja, de X was te lomp èn te duur). Ten tweede is de hele wereld uitgekeken op de Model S en is het nieuwtje van de Model 3 er inmiddels ook wel een beetje af, met name in Nederland. Voor Tesla en voor de rest van de wereld is de Model 3 overigens extreem belangrijk. Dankzij deze auto haalt Tesla zijn doelstellingen qua productiegroei en verkoopaantallen (250.000 in het vorige record-kwartaal). En ondanks het feit er veel minder winst op de 3 en de Y wordt gemaakt dan op de S en de X, schreef Tesla over 2020 eindelijk zwarte cijfers. ook de beurskoers explodeerde. Dát er onder aan de streep winst werd gemaakt, komt overigens door de verkoop van emissierechten aan andere autofabrikanten (ter waarde van ruime anderhalf miljard dollar!), maar óók dit is uiteraard een direct gevolg van de visie van Elon Musk. Zoals de Model Y een onvermijdelijk gevolg is van het (ietsje) opblazen van een model 3; hij is gewoon een beetje boller geworden, met als gevolg dat je er nu met neergeklapte achterbank maar liefst 2158 liter bagage in kunt vervoeren!
Betere bouwkwaliteit
Dit nieuwe model moet komend jaar met honderdduizenden van de band lopen in de fabrieken in Texas en China, maar vooral ook in die nieuwe fabriek in Berlijn om aan de verwachte vraag in Europa te kunnen voldoen zonder de logistieke problemen die Tesla thans parten spelen. Problemen met de productiekwaliteit zouden met het (bijna een jaar later dan gepland…) opstarten van de fabriek in Berlijn eindelijk definitief tot het verleden moeten behoren. Europese autokopers zijn nu eenmaal aanzienlijk kritischer op bouwkwaliteit (fit & finish/look & feel) dan bijvoorbeeld Amerikanen. Inmiddels steekt de Y heel behoorlijk in elkaar en er rammelt, piept of kraakt niets in het nog steeds minimalistische interieur.
Voor Tesla-rijders (of moeten we adepten zeggen?) is er niets nieuws onder de zon, behalve dan de regelmatige over-the-air-software-updates. Telkens weer een genoegen uiteraard. Zoals ook het rijden met de Model Y een genoegen is, dankzij voldoende veercomfort en een lekker aanvoelende besturing in de standaard-modus. Sommigen zullen het een ietwat saaie bedoening blijven vinden in het interieur van een Tesla, maar je moet natuurlijk ook naar buiten kijken (en niet op je schermen!).
Dus…
Die 6000 euro extra voor de Performance-uitvoering met 111 pk meer dan de 351 pk leverende Long Range versie (met een zeer realistische 507 km) is een volstrekt onnodige uitgave. Het gaat zo al hard genoeg!