VW prijst de nieuwe Golf simpelweg aan door te zeggen dat je nu nog meer Golf voor je goede geld krijgt. Dat is onbedoeld grappig, omdat er na een nieuwe Golf ook altijd vrij vlot een nieuwe Leon komt. En zoals we inmiddels allemaal wel weten, is een Leon een Spaanse Golf. En laat die nieuwe Leon nu (nog steeds voor zo’n 2 mille minder dan z’n halfbroer) meer Golf dan ooit zijn!
Of dat goed nieuws is, laten we nog heel even in het midden. Eerst stellen we vast dat de Leon er zéker niet onaardig uitziet; zonder meer iets frivoler dan de wel héél erg Duitse nieuwe Golf, die met elke nieuwe generatie (acht inmiddels!) een strakker Hugo Boss pak aangemeten lijkt te krijgen. Dat geeft de Golf echter onmiskenbaar karakter, waar Seat een steeds wateriger gazpacho serveert. Niets lekkerder dan op de tong smeltende secreto Ibérico, maar vet varkensvlees is tegenwoordig natuurlijk ‘not done’. Kijk goed naar de nieuwe Leon en je ziet een tamelijk karakterloze allemansvriend die niemand voor het hoofd wil stoten; het had evengoed een fraai gestileerde nieuwe Kia (ook zo’n ‘sportief’ zustermerk…) kunnen zijn. Het prijsvoordeel ten opzichte van de Golf zie (en voel) je terug in een wellicht ietsje minder ‘premium’ aandoende afwerking. Ook al niets om van wakker te liggen…
Géén Spaanse Alfa
Sportief is de nieuwe Leon niet echt. Nee, ook niet als er FR (Formula Racing…) op staat. De tijd dat er plannen waren – en het is inderdaad bij mooie plannen gebleven – om van Seat het Spaanse Alfa Romeo te maken, ligt inmiddels ver achter ons. En met 150 pk (uit de waarschijnlijk heel vaak gekozen 1.5 e-TSI motor) komt deze Leon weliswaar nog 16 pk te kort op het gemiddelde vermogen van een in Duitsland verkochte nieuwe auto, maar met een top van 220 km/h en een 0-100 sprint-tijd van 8,4 seconden geniet je toch van prestaties waarvoor je tien jaar geleden nog een heuse ‘hot hatchback’ moest kopen
Een fijne auto dus voor jongensachtige types met een keurige baan en een al even keurig gezin, die zijn verwantschap met de Golf pas echt (en als nooit tevoren!) toont als je achter het stuur gaat zitten. Helaas. Want voor je neus heb je exact hetzelfde saaie digitale dashboard als in de Golf en heb je last van dezelfde gekmakende elektronische bemoei-/en regelzucht als in de door software-problemen geplaagde Golf. Er is bijna geen normale knop meer te vinden en de bediening is bepaald niet intuïtief voor iedereen boven de vijfendertig.
Dus…
Ben je 35 of jonger en overwoog je een nieuwe Golf? Kies voor de Leon en neem hem in rood. Dat hoeven we niet uit te leggen toch?