Dat ‘ene’ is dan, dat je nog nooit in je leven een Range Rover hebt gehad terwijl je jezelf dat wel degelijk ooit had beloofd. Zoals een 911 inderdaad. Okay, die Porsche zal er wel nooit meer komen. Want een gezin enzo. Maar een ‘Range’ moet toch kunnen? Daar wordt het hele gezin blij van. En als het dan die nieuwe Range Rover Sport is, zit er ook nog een vleugje sportwagen in. Bovendien is de Range Rover Sport er nu reeds als state-of-the-art stekkerhybride met een elektrische actieradius van dik 100 kilometer (in 2024 volgt dan de volledig elektrisch aangedreven RR Sport). Daar kun je dus zelfs in een op ecologie gerichte gemeente best mee aankomen. Ja, er is ook een heuse twinturbo V8 met 530 pk, maar dat kan natuurlijk écht niet meer in deze barre tijden. En het is ook niet nodig, want de hybride-uitvoeringen leveren respectievelijk 510 en 440 pk; méér dan genoeg vermogen dus.
Voor de veelrijders is er zelfs nog een bijzonder fijne zescilinder (mild-hybrid) diesel, met 300 pk. Wie durft dat nog?! Nee, bijna geen levende ziel meer, maar met te grote auto’s rijden is op zichzelf geen probleem. Zeker niet als het een auto is die zijn afmetingen met een even tijdloos als geraffineerd lijnenspel zo knap weet te verhullen als een RR Sport. Voor de kenners is het een inmiddels 17 jaar bestaand recept. Je verlaagt het dak van een Range Rover en laat het ook nog coupé-achtig naar beneden aflopen, eindigend in een kloeke spoiler. In combinatie met een steiler geplaatste voor- en achterruit, een neus met iets meer ‘geknepen’ koplamp-units en een extra elegante achterzijde krijg je dan een uitermate sportief ogende Range Rover, die onmiskenbaar een Range Rover is gebleven. Niet ordinair dus. Hooguit ietsiepietsie minder chic.
Marketing & PR
Een Range Rover doet heel veel voor je. Vooral ook qua status. Maar het merk heeft de eigen marketing & PR doorgaans ook erg goed voor elkaar. Deze keer werd Bond-stuntvrouw Jessica Hawkins vorstelijk betaald om met een RR Sport in de ‘overloop-goot’ van een enorme stuwdam in IJsland tegen een helling op te rijden terwijl daar een enorme bak water naar beneden komt. Indrukwekkende plaatjes van een auto die met adaptieve luchtvering en Integrated Chassis Control daadwerkelijk tot indrukwekkende dingen in staat is. Dingen die een bepaald niet bangelijk aangelegd maar weldenkend mens uit het hoofd zou laten. Al was het maar omdat de onherbergzame buitenwereld zo’n scherp contrast vormt met het prachtig afgewerkte en uitermate luxueuze interieur (dat in de Sport plaats biedt aan maximaal 5 personen) waarin stijlvol mat ‘Moonlight Chrome’ en ecologisch verantwoord ‘leer’ een adembenemende ambiance scheppen waarin het 1430 watt audiosysteem van Meridian optimaal tot z’n recht komt. Klinkt als PR-praat, maar het is nou eenmaal echt zo.
Dus…
Voor iets meer dan een ton de ‘bescheiden’ 440 pk hybride met stekker bestellen, daar kan/zal niemand iets op tegen hebben. Maar pas een béétje op met de wielen en de kleuren.