Polestar 2: Goodbye Tesla..?
Polestar – het hippe submerk van Geely/Volvo – roept ons op gedag te zeggen tegen ‘normaal’.
‘Goodbye Normal’, is hun wervende credo. Nu kun je uiteraard een flinke (C02 absorberende) boom opzetten over wat normaal is/was en vervolgens nog over wat dan het nieuwe normaal is of zou moeten zijn. Maar laten we ons voor nu beperken tot de constatering dat elektrische auto’s steeds normaler worden.
Het is veelzeggend dat de Tesla Model 3 eind vorig jaar de best verkochte auto was en de VW Polo daarmee naar de tweede plek verwees. Okay, dit zal (nog) niet helemaal het nieuwe normaal zijn, omdat er vorig jaar veel mensen een beetje haast hadden met het registreren van een elektrische auto. Maar zelfs nu de bijtelling 8 procent is geworden, zullen er snel meer en meer automobilisten voor een elektrische auto durven kiezen. Als de overheid de aankoop van elektrische auto’s tenminste blijft stimuleren met aankoop-premies èn er voor zorgt dat er geen berichten in de media verschijnen over een snel groeiend tekort aan laadpalen benevens groeiende (Tesla)files bij snellaadpalen langs de Autobahn die Nederlanders nemen om een weekje op de lange latten te staan…
Warm & gezellig
Onderweg naar Saalbach Hinterglemm (of naar Sankt Moritz…) zul je zelfs met deze Polestar minstens 2 keer moeten laden om er zeker van te zijn dat je het haalt (actieradius 470 km). En dat laden geschiedt dan met maximaal 150 kW, dus in dát opzicht is het nog niet goodbye Tesla. Qua kracht (300 kW/660 Nm) en prestaties (0-100 binnen 5 sec.) valt er in elk geval niets te klagen, maar waarmee deze vijfdeurs ‘fastback’ van Polestar de Tesla model 3 (die hij rechtstreeks beconcurreert) mijlenver achter zich laat, is de algehele look & feel.
Met name het interieur is qua afwerking en ambiance een verademing ten opzichte van de Amerikaanse producten. De Polestar 2 is om te beginnen een warme, gezellige auto. En dan te bedenken dat ze dat allemaal bereiken met materialen die zelfs de meest ecologisch-circulaire veganisten kunnen bekoren; diverse bekledingsmaterialen zijn gemaakt uit afgedankte visnetten en PET-flessen en er is mooi neopreen-achtig spul dat lijkt op zacht leer, maar waar uiteraard niets dierlijks aan te pas is gekomen.
De prachtige interface laat je (dankzij eye-tracking) alleen zien wat je moet zien en het hele (Android) infotainment-systeem is samen met Google ontwikkeld. Het ziet er allemaal geweldig uit en laat zich mooi intuïtief te bedienen. Voor degenen die rijeigenschappen toch óók nog een beetje belangrijk vinden: mede dankzij peperdure schokdempers van Öhlins stuurt de auto erg strak bij een aangenaam veer- en afrolcomfort. Bovendien is er een lekker stuurgevoel en precies dát mis je bij heel veel vergelijkbare auto’s thans volledig.
Dus…
Op naar een ‘Polestar Space’ (dealers hebben ze niet…) om er eentje te bekijken/betasten. De auto’s van Polestar zijn (voorlopig) niet gewoon te koop, maar wij van Bright kunnen er uiteraard wèl ‘gewoon’ een op maat gesneden leasecontract voor opstellen. Oh ja, je telefoon is de sleutel tot deze nieuwe wereld, dus zorg ervoor dat ‘ie nooit ‘dood’ is als je de auto nodig hebt!