Opinie

MG3 Hybrid+; niet blij met een dode mus!

MG3 Hybrid+; niet blij met een dode mus!
Voor de goede orde: daarmee bedoelen we dat menigeen oprecht blij zal kunnen zijn met het verschijnen van deze MG op de door (te) dure auto’s gekwelde Nederlandse markt. Met een perfecte timing, want we weten inmiddels allemaal dat een zuinige en aantrekkelijk geprijsde (benzine)hybride een uitstekend alternatief is voor het snel duurder wordende elektrische rijden. Toevallig is ook de olieprijs (eindelijk) weer aan het dalen. Sommige EV’s dalen inmiddels óók in prijs, maar voor minder dan 40 mille is eigenlijk überhaupt niets fatsoenlijks meer te koop. Ja, Honda heeft (had?) de geweldige Civic Hybrid die voor net onder de 40 in de markt werd gezet, maar dat merk doet er alles aan om vooral géén auto’s te verkopen/leveren in Europa. Nou wil het toeval dat deze Chinees op papier het één en ander gemeen heeft met voornoemde Honda. Okay, deze Chinese hatchback is iets kleiner dan de Civic en hij kan bepaald niet tippen aan diens fantastische rijeigenschappen, maar hij heeft ongeveer hetzelfde systeem-vermogen (192 pk, dankzij een sterke elektromotor in combinatie met een 1,5 liter ICE) en een vergelijkbaar gering brandstofverbruik (1 op 22). En dát voor ruim 15 mille minder! En wat je er ook van moge vinden; het is tóch wel erg slim geweest om het roemruchte merk MG (Morris Garages) destijds voor een habbekrats te kopen uit de rokende puinhopen van hetgeen ooit de Britse auto-industrie was.

Niets te kort, niks te zeuren
Met een instapprijs van 22.770 euro kan menigeen weer dromen van een nieuwe auto en dit is dan dus eindelijk een Chinese auto die daadwerkelijk goedkoop is. Alle andere ‘goedkope’ Chinese auto’s die de Europese markt schijnen te gaan overspoelen – als we alle zelfbenoemde auto-experts moeten geloven, zijn namelijk helemaal niet zo goedkoop. Integendeel, ze zijn bijna net zo duur als de EV’s van de Europese ‘premium’-merken. Kom je dan iets te kort in deze écht goedkope Chinese auto? Nee, eigenlijk niet. Er kunnen twee volwassenen achterin zitten, de bagageruimte is behoorlijk en ook de rijeigenschappen zijn…behoorlijk. Maar ook niet meer dan dat. Het interieur lijkt een beetje mee te willen doen met auto’s uit het topsegment (met tweeters in de A-stijlen en diverse rij-modi…) , maar dat is eerder ietwat lachwekkend dan dat het serieus te nemen valt. Ook het infotainment valt qua graphics en resolutie een beetje door de mand; het is meer goedkope Karaoke-bar dan high-end club, om de sfeer te schetsen. Maar welbeschouwd valt er niks te zeuren. Je sprint met de welhaast vertederend kleine wielen in 8 seconden naar 100 km/h, de topsnelheid ligt 40 km/h hoger dan je alhier hooguit mag rijden en de actieradius met het bescheiden benzinetankje is ruim 600 kilometer. Bovendien is het hele ding keurig afgewerkt (fraai ruitmotief in de stoelbekleding! ) en je hebt óók nog een hip vierkant stuurwiel in je handen….

Dus…
Niet Dover White, maar Como Blue is de kleur die je moet nemen. Klinkt chic!