Opinie

Mercedes-Benz C-Klasse: laat je (een beetje) verrassen!

Mercedes-Benz C-Klasse: laat je (een beetje) verrassen!

Eigenlijk begon het alweer bijna 40 jaar geleden met de nog steeds tamelijk tijdloze Mercedes 190, inmiddels een gezochte ‘youngtimer’ om eventueel als eenvoudige ZZP-er heel slim zakelijk mee te rijden. Die eerste ‘instap’-Mercedes werd pas na een jaar of tien opgevolgd door de eerste C-Klasse, codenaam W202. Nu zijn we dan aangeland bij de brandnagelnieuwe W206, de vijfde generatie van deze zeer succesvolle ‘middenklasser’. Dat zetten we maar weer eens tussen aanhalingstekens, want deze nieuwe ‘C’ meet maar liefst 4,75 meter (de sedan en de estate zijn nu overigens even lang). Dat is 25 (!) centimeter langer dan de Mercedes 190.
Eigenlijk is die ‘compacte’ middenklasser langzaam maar zeker een E-Klasse geworden. Jaja, dat hebben we vaker gehoord, maar thans is daadwerkelijk het moment aangebroken dat een C-klasse zelfs qua beenruimte achterin (plus 3 centimeter) redelijkerwijs niets meer te wensen over laat. Tenzij je eraan gewend bent om je in een S-Klasse (zonder een spoor van twijfel de beste limousine ter wereld) te laten rijden. Uiteraard lijkt de nieuwe C op de vernieuwde E en de nieuwe S, maar dan met een licht sportieve twist en vooral een tamelijk agressieve frontpartij. Dat schijnt heden ten dage mode te zijn. Net als ‘digital light’, connectiviteit die verder gaat dan je fantasie reikt en grote MBUX-schermen bij wijze van ‘dashboard’. Opvallend is het Tesla-achtige scherm in het midden, waarbij aangetekend moet worden dat een en ander bij Mercedes wèl volledig intuïtief te bedienen is en dat er gelukkig ook nog een paar ‘ouderwetse’ knoppen te vinden zijn.
‘Milde hybride’
Alle motorvarianten van de nieuwe ‘C’ vallen in de categorie ‘milde hybride’, wat zoveel betekent als een beetje hybride, dankzij een 48 volt boordnet. De starter/generator met een vermogen van 20 kW helpt de 1,5 en 2,0 liter viercilinder motoren een handje, zodat ze in de dagelijkse rijpraktijk gemiddeld verrassend weinig brandstof zullen verbruiken. Komen er nog dikkere motoren? Nee, we zullen het voortaan uitsluitend met vierpitters moeten doen, want de nieuwe zes-in-lijn krachtbron van ‘Das Haus’ past er simpelweg niet in. Is ook geen probleem, want AMG bouwt indrukwekkende viercilinders met meer dan 400 pk. Instappen (in de C180) doe je met een adequate 170 pk en de allersterkste benzineversie is vooralsnog de C300e, een plug-in hybride met een bijna 100 kW sterke elektromotor en een daaruit voortvloeiend systeemvermogen van 313 pk en 550 Nm koppel. Het mooie van deze nieuwe stekkerhybride is, dat je er nu ècht een flinke afstand volledig elektrisch mee kunt rijden: circa 100 kilometer! Schone twee liter turbodiesels zijn er gelukkig ook nog, met een vermogen dat varieert van 163 tot 265 pk. Alle motoren worden gecombineerd met de efficiënte en zeer comfortabele 9G-Tronic automaat en daar zal zelfs de meest geharnaste handbak-fetisjist geen probleem (meer) mee hebben.

Dus…
Je hoeft eigenlijk alleen nog maar te beslissen of je een sedan of een estate neemt. Het leven was nog nooit zo eenvoudig!