Opinie

Lynk & Co.: over een ‘community’ en zo…

Er is al heel veel over gezegd en geschreven, over de zogenaamde deeleconomie en die ‘hippe communities’ waarbij het uiteindelijk tóch weer blijkt te gaan om waar het altijd om ging/gaat: geld. Maar het aardige van wat Lynk & Co. (let maar niet op de quasi authentieke merknaam, het gaat hier gewoon om een Volvo-/Polestar-derivaat) doet, is dat je de 500 euro (*) die je maandelijks aan deze auto besteedt, vrij makkelijk weer terug kunt verdienen. Want je hebt voor dat bedrag niet alleen de beschikking over een goede, zeer compleet uitgeruste ‘SUV’ uit de middenklasse, maar je bent als berijd(st)er van het model 01 (ja, er komen meer modellen aan…) tevens lid van een vooralsnog tamelijk exclusieve club.

Die club heeft uiteraard ook een cool clubhuis (aan het hoofdstedelijke Rokin), waar je gratis koffie kunt komen drinken en je netwerk hopelijk een boost geeft, zodat je er weer extra vrienden en bekenden bij krijgt waarmee je ‘jouw’ 01 kunt delen via het platform van Lynk & Co. Hoe meer je de auto ‘deelt’, hoe voordeliger het maandelijks opzegbare (!) abonnement voor jezelf wordt en hoe meer mensen kennis maken met Lynk & Co. als automerk: de klassieke win-win. Het model waarmee de Chinezen vanuit een hoofdkantoor in Zweden Europa proberen te veroveren, is overigens óók los van dit abonneer-gebeuren een prima aanbod.

Voor 39k koop je feitelijk een Volvo XC40 T5, met een zeker niet onaardig uiterlijk – voor de neus is nadrukkelijk gekeken naar de Porsche Macan – en een fraai afgewerkt eigentijds interieur, met een panoramadak en elektrisch verstelbare stoelen. Qua sfeer en ‘premiumness’ houdt één en ander het midden tussen Volvo en Polestar; niks mis mee dus. Vooral niet omdat de bekleding gemaakt zou zijn uit materiaal van oude visnetten en ander gerecycled spul. Het deelconcept is gebaseerd op een jaarkilometrage tot 15.000 km. Mocht je meer (willen) rijden, dan hebben we bij Bright Lease een mooie leaseaanbieding. Bel gerust voor de voorwaarden.

Maarrr… het is een hybride!
Onwillekeurig ga je er thans haast vanuit dat zo’n auto als deze volledig elektrisch is, maar dat is ‘ie dus (nog) niet. Het is dus een auto waar iedereen iets aan heeft, een auto die het beste van twee werelden biedt. U weet wel, met een hybride aandrijflijn die in dit specifieke geval bestaat uit een driecilinder turbomotor en een elektromotor. Tezamen sterk genoeg om de 1900 (!) kilogram wegende auto in 8 seconden van 0 naar 100 km/h te laten sprinten en een topsnelheid van 210 km/h mogelijk te maken. En als je hem ook netjes oplaadt, kun je er uiteraard héél erg ‘groen’ mee rijden. Iedereen blij, vooral omdat de auto uitermate plezierig rijdt, nog wat soepeler en stiller dan de vergelijkbare Volvo zelfs.

Dus…
Gewoon eens proberen dit! Geheel zonder keuzestress ook nog, want géén opties en je kunt uit slechts twee kleuren kiezen; blauw of zwart.