Opinie

Kia EV6: tussen de tanden een mes…

De Koreanen gaan keihard (zoals Koreanen dat nu eenmaal doen…) in de aanval tegen de zelfbenoemde ‘premium’-merken uit Duitsland. Niet alleen qua design, fit & finish c.q. productiekwaliteit, maar vooral ook qua elektrotechniek. Was 800 Volt en 350 kW snelladen tot nu voorbehouden aan Porsche en Audi, de Kia EV6 kan het ook. Er is zelfs nóg een parallel te trekken met deze Duitse topmerken, want Kia/Hyundai past ook één modulair (technologie)platform (E-GMP) toe voor meerdere merken/modellen; onder andere voor de inmiddels officieel geïntroduceerde Ioniq 5 en diverse modellen van het nieuwe merk Genesis. Het kan opgerekt worden tot een wielbasis van drie meter (zoals de Ioniq 5 heeft) en is geschikt voor auto met een lengte van ruime vijf meter. Kortom; we kunnen nog het één en ander verwachten uit het land van kimchi. Alleen Kia al, komt voor het eind van 2025 met niet minder dan 11 nieuwe EV’s. Maar wat hebben we dan hier? Een 155 centimeter hoge cross-over (uiteraard…) met een lengte van 4,7 meter en een breedte van maar liefst 1,88 meter. Hij roept onmiskenbaar associaties op met de Aston Martin DBX. En voor degenen die dat een mooie auto vinden is dat uiteraard goed nieuws. De intenties van Kia zijn in elk geval overduidelijk. Waar het gaat om het dashboard-design is Kia inmiddels een stap verder dan Aston Martin. Dat is vernieuwend en fraai, maar nog steeds sportief-functioneel zoals we dat inmiddels van Kia gewend zijn. 

‘Taycan-killer’
Zo zijn we er ook al aan gewend dat Kia’s (Hyundai’s ook trouwens!) erg goed rijdende auto’s zijn. In dat opzicht zal de EV6 zéker niet teleurstellen. vooral niet omdat BEV’s het voordeel van een extreem laag zwaartepunt hebben. Verwacht van de instapper geen asfalt-verschroeiende acceleratie, want in deze 45k(ostende) uitvoering met 58 kWh accupakket is ‘slechts’ 170 pk en 350 Nm beschikbaar aan de achterwielen. Met de grotere accu van 77,4 kWh kun je eventueel kiezen voor vierwielaandrijving en lopen de vermogens uiteen van 229 pk tot 325 pk, terwijl ook het draaimoment er in het laatste geval met ruim 600 Nm aardig op begint te lijken.

Dan zitten we qua prijs op een mille op een mille of 10 méér, maar dan kun je wèl met de grote jongens mee doen. Desnoods zelfs met een extra sportieve, achterwiel aangedreven GT-line. De range varieert van 400 tot iets meer dan 500 kilometer. Wie nog een klein jaartje geduld heeft kan ’s Heeren wegen onveilig gaan maken met wat Kia de Taycan-killer noemt. Die draagt de eervolle aanduiding GT (zonder line) en heeft naar het verluidt ongeveer 580 pk, waarmee in 3,5 seconden van 0 naar 100 gesprint kan worden. Dat is overigens nog ruim een halve tel trager dan de snelste Taycan, maar de topsnelheid belooft met 260 km/h even hoog te zijn. Voor wat dat nog waard is als Duitsland een gedeeltelijk groene regering krijgt…

Dus…
Wij zouden niet wachten op de GT en snel zo’n fraaie EV6 bestellen, voordat de levertijd ernstig begint op te lopen.