Sinds ‘Super-Max’ zoveel succes boekt met een Honda ‘powerunit’ in zijn auto, willen we in Nederland natuurlijk allemaal een Honda . En dan hebben we het niet over een grasmaaier, maar over een auto. Nou nee.., want Honda leidt qua auto’s in Nederland feitelijk al vele jaren een tamelijk zieltogend bestaan. Voor een deel is dat het resultaat van een bewuste keuze, want Honda is de nummer twee in de wereld als het om autoproductie gaat en ze hebben nooit willen & hoeven meedoen aan de ‘race to the bottom’ die Kia/Hyundai vooral in ons land zo’n groot marktaandeel heeft opgeleverd. Bovendien is het fenomeen zakelijke sedan (Accord) al een tijdje ter ziele en heeft Honda – na een vroege pioniersrol – vrij lang gewacht met het elektrificeren van de productportfolio. Deels is dat omdat ze net als Toyota in de kracht van hybride plus potentieel van waterstof zijn blijven geloven, deels omdat de wereld buiten West-Europa nog niet toe was/is aan de BEV. Verrassend is het daarom niet dat de nieuwe Civic een hybride is, maar het is in zekere zin wél een bijzondere. Je ziet het er aan de buitenkant niet meteen aan af (qua vormgeving is het een echte ‘wereldauto’ die niemand lelijk zal vinden), maar qua aandrijflijn is het een innovatieve auto. Inderdaad, zoals je van Honda mag verwachten.
Driverscar
Met een lengte van ruim 4,5 meter is de Civic een uitermate volwassen auto geworden en het is een functionele fastback die qua vormgeving ook de verstokte sedan-liefhebber niet meteen wegjaagt. Sowieso zullen de wat conservatievere automobilisten het één en ander van hun gading aantreffen in de nieuwe Honda Civic. Zoals kwalitatief hoogwaardige draaiknoppen om de klimaatregeling te bedienen (dus niet via een onhandig menu op een scherm!) en een vrij normaal ogend dashboard met nota bene nog een mooie analoge snelheidsmeter. Waar zie je dat tegenwoordig nog? Uiteraard is de rest van het instrumentarium naar eigen inzicht te configureren en kun je Apple Carlplay gebruiken, etcetera. Misschien nog wel het allerbelangrijkste voor degenen die in deze barre tijden op zoek zijn naar een betaalbare ‘driverscar’; er zit een heel fijn (rond!) stuurwiel in en de zitpositie is perfect (diep met het stuurtje lekker dicht naar je toe). Daardoor kun je optimaal van het uitstekende, licht sportieve weggedrag van deze Civic genieten, waarbij het systeemvermogen van 184pk en een koppel van dik over de driehonderd newtonmeter voor serieuze ‘punch’ zorgt. Het hybride-effect en het daaruit voortvloeiende – zeer realistische – gemiddelde verbruik van slechts 1 op 20 komt voor rekening van een tweeliter Atkinson-cycle viercilinder die de elektromotor via een buffer-accu van energie voorziet. Veel dieper zullen we er hier maar niet op in gaan, behalve nog te vermelden dat je ‘flippers’ hebt om de mate van regeneratie (afremmen op de ‘dynamo’) te regelen.
Dus…
Kies uit 5 kleuren en bestel maar vast, want dit zou in het kielzog van de succescombinatie Honda/Max zo tegen het einde van het jaar best eens een tamelijk gewilde auto kunnen worden!