Opinie

Ford Puma: helemaal niet ‘buma’

Ford Puma: helemaal niet ‘buma’

Jazeker, het is een crossover(tje) in wat we maar even de (Renault) Captur-categorie zullen noemen, maar deze nieuwe (en meteen leverbare!) Ford is minder ‘buma’ (een begrip uit de jaren ’90 waarmee werd aangeduid dat iets voor burgermannetjes was) dan z’n soortgenoten. Maar een Ford Puma (uiteraard uitgesproken als poema) hadden we eind jaren ’90 toch ook in een heel andere vorm? Klopt, dat was een schattig sportcoupeetje, maar daar is tegenwoordig geen markt meer voor, dus heeft Ford de naam afgestoft voor een sportief crossovertje.

 Met een beetje fantasie is er in het front-design zelfs een verwijzing naar de oude Puma te zien, maar met evenveel recht kun je zeggen dat de voorkant associaties oproept met de Porsche Cayenne. Hoe dan ook, de Puma ziet er ècht geinig/guitig uit. Compact, een beetje sportief en best een beetje stoer. Maar.., om deze Puma qua verschijning ècht tot z’n recht te laten komen moet je hem in de extra sportieve ST-Line uitvoering nemen (sportstoelen en een lekker stuurtje standaard). Dan krijgt ‘ie een in de kleur gespoten bodykit die hem de gewenste fitgirl/-boy achtige uitstraling verleent en daarin passen de 18 inch wielen uit het X-pakket dan weer perfect. Bovendien krijg je dan ook gedeeltelijk lederen bekleding, privacy-glas achter en een B&O audio-installatie.

Doortrappen!

Er is overigens nóg een heel goede reden om de Puma lekker aan te kleden, want alleen de ST-Line X is leverbaar met de sterkste motor. En die wil je absoluut in deze Puma, want alleen met de 155 pk sterke 1,0 liter driecilinder en de heerlijke handgeschakelde zesbak klopt het hele pakket. De 125 pk leverende variant van dit op zichzelf heel erg lekkere motortje is het namelijk nèt niet. Waarom niet? Omdat deze Puma net als alle andere Fords heel erg goed/fijn stuurt en je dus regelmatig zin krijgt om eens even lekker door te trappen op een bochtig bergweggetje (een dijkweggetje mag ook…). Daarbij laat het comfort geenszins te wensen over. Hooguit is ‘ie achterin wat aan de krappe kant voor volwassenen, maar die horen sowieso niet achterin zo’n autootje te zitten. Of wel soms?! Verder is er niks mis met de bruikbaarheid van de Puma; de kofferbak slikt 460 liter en heeft een handige dubbele bodem die geschikt is om je vieze modderschoen na een stevig stukje trail-running (jaja, jijzelf bent immers óók heel erg sportief!) in te gooien.

Dus…

Voor 34 mille heb je dan daadwerkelijk een heel erg leuk/lekker karretje. En wees niet verbaasd als je hierna de rest van je leven een trouwe Ford-rijd(st)er blijft!