Opinie

Fiat 500-e: daar krijg je sjans mee!

Fiat 500-e: daar krijg je sjans mee!

De Fiat 500 is al bijna 12 jaar een onverbiddelijke bestseller, het is ieders lieveling en een perfect voorbeeld van geslaagd retro-design, net als (de) MINI. Er is sinds kort een slimme ‘mild-hybrid’ versie van, met een zeer aantrekkelijk prijs dankzij een lekker laag verbruikscijfer. In zijn huidige – inmiddels welhaast weer klassieke – vorm nog steeds een bijzonder leuk & actueel karretje. Maar nu is er dan eindelijk de langverwachte volledig elektrische Fiat 500. En het is nota bene een volledig nieuwe auto geworden, maar tegelijkertijd een mooie eigentijdse evolutie van de bestaande 500. 

Onmiddellijk herkenbaar als een 500 dus, maar met een aantal niet onbelangrijke voordelen. Zo is het autootje merkbaar ruimer geworden, vooral dankzij ruim vier centimeter extra breedte. Voor lange Nederlanders is het aangenaam dat de stoelen over vijf extra centimeters verstelbaar zijn en dat er een hele centimeter meer hoofdruimte is. De grootste en wellicht aangenaamste verrassing is de betere zitpositie in de nieuwe stoelen en het veel volwassener ogende dashboard. De vertrouwde ronde klok voor je neus is slim gedigitaliseerd, er is een fraai centraal scherm in combinatie met een mooie rij knoppen eronder om niet helemáál afhankelijk te zijn van een touchscreen; goed gedaan. Het ziet er uit zoals je dat van Italianen mag verwachten: gewoon erg fraai en bovendien licht futuristisch. Dat laatste is uiteraard een stilistisch verantwoorde verwijzing naar de elektrische aandrijving.

Minder haast
Die aandrijving (op de voorwielen) voldoet overigens ruimschoots aan de verwachtingen die je daar heden ten dage van mag hebben. Het accupakket van 42 kWh geeft de 500 e een actieradius van 320 kilometers dat is zéker voor een auto in dit segment méér dan voldoende (fors meer ook dan de in zekere zin vergelijkbare en bijzonder verleidelijke Honda-e). Bovendien kan het rijbereik in stadsverkeer (lage snelheden en veelvuldig regenereren) zelfs toenemen tot dik over de 400 kilometer. Met een vermogen van 85 kW zijn ook de prestaties prima: 0-100 km/h in 9 seconden. De top is afgeregeld op 150 km/h en dat is feitelijk hard zat. Want je neemt hem uiteraard met dat ouderwets-slimme vouwdak, waardoor je bijna altijd in meer of mindere mate open kunt rijden. En als het dak open is, krijg je als vanzelf minder haast. Ook qua laadmogelijkheden heeft Fiat (of moeten we FCA zeggen?) de zaken keurig op orde. AC-laden (thuis) gaat logischerwijs met 2,3 tot 11kWh en DC-(snel)laden met maximaal 85 kWh; dan ben je in een goed half uurtje weer tot 80 procent opgeladen.

Dus…
‘La Prima’ (donna) zoals de eerste editie in goed Italiaans heet, kost met een mooi complete uitrusting 36 mille (3 mille extra voor de Cabrio). En als dat dan toch een beetje schrikken is, moet je gewoon even wachten tot de goedkopere uitvoeringen leverbaar zijn. Het gewicht van de 500-e is niet bekend en daar vraag je als echte ‘gentiluomo’ uiteraard niet naar. Maakt ook niet uit, want je betaalt (voorlopig) toch geen wegenbelasting.