Opinie

Corona column

Jazeker, er is een model geweest dat Corona heette. Een Toyota. Geschiedenis geworden zo rond de eeuwwisseling. Benieuwd of dat biermerk (of mag het geen bier heten…?) de Coronacrisis overleeft trouwens. De auto-industrie zal ook dit wel weer overleven: de brandstof-transitie lijkt vooralsnog een grotere uitdaging dan het overleven van een paar maanden lock-down. We zeggen voorzichtigheidshalve ‘lijkt’. Want als we straks weer buiten mogen spelen met z’n allen, blijkt wellicht dat er wel degelijk het één en ander is veranderd in de (auto)wereld.

Eerst maar eens even de feiten. Worden er in een normale maand maart in Europa ruim een miljoen auto’s verkocht, de afgelopen maand waren het er 570.000. Ongeveer een halvering dus, die het resultaat is van een min van dik 80 procent in Italië en een niet noemenswaardige afname van 1 procent in Finland. En dat terwijl de showrooms in de meeste Europese landen (nog) gewoon open waren/zijn. Het lijdt geen twijfel dat de cijfers over april, dan wel over de eerste helft van dit jaar nóg dramatischer zullen uitvallen, maar de eerste positieve berichten uit de autowereld zijn gelukkig inmiddels ook weer tot ons gekomen. De productie wordt in de meest fabrieken voorzichtig weer opgestart en er zal normaal gesproken & te zijner tijd iets ontstaan dat ‘inhaalvraag’ heet. Waarbij het helaas nog even afwachten wordt, hoeveel bedrijven er door de crisis failliet zijn gegaan en hoeveel overlevers het weer aan durven te investeren in het wagenpark. Zeker is, dat er veel bedrijfstakken zijn die niet van inhaalvraag zullen gaan profiteren; niemand gaat alle keren dat ‘ie de afgelopen maanden in een restaurant zou hebben gegeten eens lekker inhalen. Nou ja, een beetje misschien dan, om het (goede) leven te vieren.

Aannemelijk lijkt, dat er zich de komende tijd (jaren?) wat minder woon-werkverkeer op onze wegen zal bevinden. Omdat het nu toch wel heel erg duidelijk is geworden dat er veel meer en veel beter thuisgewerkt kan worden dan we met z’n allen dachten of wilden denken. Talloze ‘meetings’ blijken verdraaid effectief met Microsoft Teams of een vergelijkbaar platform afgewerkt te kunnen worden. Wat overigens nog meer slecht nieuws zou betekenen voor de horeca, maar dat nu even terzijde. Voor het wereldwijde vliegverkeer betekent dit waarschijnlijk hetzelfde. En eigenlijk is dat dus gewoon goed nieuws, want dan hoeft die tergende discussie over de groei van Schiphol en de eventuele opening van Lelystad Airport tenminste voorlopig niet meer te worden gevoerd. Een beetje minder en dan ook maar meteen een beetje duurder vliegen kan helemaal geen kwaad. Toch? In hoeverre ‘het spoor’ daarvan zal profiteren is nog maar de vraag, omdat mensen wellicht niet graag ‘gezellig’ in de trein gaan zitten. Dát zou dan weer goed nieuws voor de autobranche kunnen zijn…