Opinie

Column: Het is lente in de ogen van de rij-assistente

Bright column: Het is lente in de ogen van de rij-assistente

Dat betekent dat het (nog lang…) geen zomer is, waar het om de rij-assistente(n) in onze moderne auto’s gaat. Wilden talloze zelfbenoemde goeroes op het gebied van autonoom rijden en de (onheils)profeten uit de wereld van de ‘Big Tech’ ons nog niet zo heel lang geleden doen geloven dat het slechts een kwestie van ‘nog enkele jaren’ zou zijn alvorens we op de A2 de krant zouden kunnen uitvouwen; nu lijkt dat ineens een stuk minder waarschijnlijk. Om niet meteen te zeggen dat het uiterst onwaarschijnlijk is. Je zou bijna zeggen dat het dezelfde nerds zijn die 10 jaar geleden reeds de totale en onafwendbare ondergang van de gedrukte media èn van lineair TV kijken voorspelden. Okay, daar hebben we het niet meer over, iedereen kan/mag zich een keer vergissen. Maar het zijn niet geheel toevallig degenen die je tot de Tesla-sekte kunt rekenen. Nooit te beroerd om hoog van de toren te blazen als het gaat om de mogelijkheden van digitalisering, algoritmen en A(rtificial)I(ntelligence). Grappig: juist AI veroorzaakt regelmatig een zogeheten spookstop, waarbij de auto plotseling remt voor een obstakel dat er (al lang) niet meer is.

Minder grappig: na een paar gruwelijke ongelukken met zelfrijdende auto’s zingen genoemde profeten in elk geval een toontje of toch zeker een octaafje lager en de wetgevende macht is sinds kort gelukkig ook ècht wakker geworden. Lees: de regelgeving is onlangs behoorlijk aangescherpt. Systemen die Tesla al aanprees zijn thans simpelweg verboden in Europa. Daarom klagen sommige Tesla-adepten dat hun auto sommige bochten niet meer haalt in AutoPilot-modus. Gast! Je hoort je handen (zéker in bochten) aan het stuur te hebben. Kort en goed is de stand van (juridische) zaken momenteel dusdanig, dat maximaal level 2 (op een schaal van 1 tot 5) assistentie is toegestaan. Dat komt neer op: handen aan het stuur, zèlf opletten en verantwoordelijk/aansprakelijk zijn. Er wordt inmiddels wèl hard gewerkt aan wetgeving voor de software waarmee je tot 60km/h geautomatiseerd (met losse handen) kunt filerijden (low speed automated lane keeping in combinatie met adaptieve cruise control). Ook inhaal-assistenten zijn aan banden gelegd met een 5 seconden limiet. Losse handen detectie heeft thans een wachttijd van maximaal 15 seconden en de maximale dwarskrachtversnelling in bochten is wettelijk beperkt tot 3 m/s2. Tesla is uiteraard alweer aan het lobbyen om dat met 25 procent op te krikken, waardoor de auto’s afritten geheel zelfstandig kunnen nemen. Vraag: waarom zou je dat willen..?

Amerikanen – die in een ruim opgezet land wonen waar een zelfrijdende auto het aanzienlijk makkelijker heeft dan in Europa – houden er klaarblijkelijk een andere filosofie op na waar het om rij-assistentie gaat. Zo bleek ook uit tests van de NCAP, waarbij werd gekeken in hoeverre de auto blijft assisteren als de bestuurder plotseling een obstakel probeert te ontwijken: een Tesla stopt meteen met elke vorm van assistentie (take it or leave it…), waar ALLE andere geteste auto’s de bestuurder enigszins bleven helpen. Waar we voorlopig niet omheen kunnen, is het feit dat autonoom rijden in een stad als Amsterdam een ‘accident waiting to happen’ blijft, terwijl Los Angeles bijvoorbeeld geen noemenswaardige problemen oplevert. Zogeheten ‘geofencing’ kan er voor zorgen dat autonoom rijden automatisch beperkt blijft tot infrastructuur waarin het zonder al te grote risico’s kán. We horen geluiden dat het slecht onderhouden wegennet in België al problemen oplevert. Reden te meer om het heft zoveel mogelijk in eigen hand te houden. Menigeen zal weleens hebben gemerkt dat je onbewust tóch iets minder alert bent wanneer je op allerhande rij-assistenten vertrouwt. En dat is pas ècht gevaarlijk.