Opinie

Autonomie is de toekomst

Automobiliteit is (gedeeltelijke) autonomie en was/is dus al héél lang heel erg belangrijk voor de mens; het is dé bestaansreden van Bright Lease. Inmiddels vragen velen zich af hoe dit er in de (nabije) toekomst uit zal zien. Want door de snel veranderende wereld(orde) moet er worden nagedacht over onze verworvenheden en hoe die te behouden dan wel ze toekomstbestendig te maken. We noemen een praktisch voorbeeld, relatief dicht bij huis: het VW-concern laat veel van de kabelbomen (door een Duitse fabriek, dát wel) in Oekraïne maken, want ouderwets handwerk is daar aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland. Inmiddels loopt bijvoorbeeld de productie bij Porsche grote vertragingen op door gebrek aan kabelbomen. ‘Niet mijn probleem’ zullen velen denken, maar dit is iets wat in zekere zin iedereen raakt, want de logistieke problemen zijn momenteel groter dan een Taycan die een paar maanden later komt dan werd gehoopt. De gehele (fragiele) transportketen rond de aardbol is uit balans en dat is niet alleen de schuld van de Russen. In China wordt nog steeds een ‘zero-covid’ beleid gevoerd en daardoor blijven er haperingen in het containervervoer. Dat komt het reeds bestaande chip-tekort nog bij en je krijgt iets dat verdacht veel op een ‘perfect storm’ begint te lijken. Vriend en vijand zijn het er daarom over eens, dat we in Europa meer zelfvoorzienend moeten gaan worden; volledige (circulaire) autonomie is het ideaal voor de (verre) toekomst.

Levertijden verleden tijd

Laten we de gestegen brandstofprijzen als aspect van de perfecte storm niet al te veel gewicht toekennen. Ze zullen ongetwijfeld weer gaan dalen, maar het leidt op korte termijn tot extra (impulsieve) vraag naar elektrische auto’s. En met de dieselprijs is al helemaal iets uitzonderlijks aan de hand; was een liter diesel altijd 25-30 cent goedkoper dan een liter benzine, dezer dagen is dat amper een ‘duppie’. Dat komt uiteraard doordat de accijnsverlaging voor diesel om voor de hand liggende redenen lager uitviel dan voor benzine, maar vooral ook omdat met name de wat ‘zwaardere’ Russische aardolie geschikt is voor raffinaderijen waar diesel wordt gemaakt. Overigens zullen de kW’s ook flink duurder worden, maar de stroomprijzen reageren met enige vertraging, zo lijkt het. Sowieso is de elektrische auto niet de definitieve (mobiliteits)oplossing. Diverse autofabrikanten hebben inmiddels gemeld ook na 2030 nog auto’s met een verbrandingsmotor (die wordt ondersteund met een elektromotor) te zullen aanbieden. Honda en BMW bijvoorbeeld, om er maar eens paar te noemen. Toyota is overigens dermate succesvol met hybride-modellen, dat ze pas volgend jaar een BEV gaan leveren. Waterstof gaat zéker ook een rol spelen. Het goede nieuws is, dat Bright Lease ervoor zorgt dat niemand op een auto die in bepaalde omstandigheden de perfecte mobiliteit-oplossing vormt hoeft te wachten. Want we hebben altijd nieuwe en jong gebruikte auto’s op voorraad. Vol-elektrische-, hybride, zuinige benzine en zelfs superzuinige (en schone!) dieselauto’s zijn eventueel snel leverbaar tegen scherpe tarieven. Over autonomie gesproken…