Opinie

Alfa Romeo Tonale: hopelijk niet de finale!


De Tonale is de eerste geheel nieuwe Alfa in vijf jaar. Hij moet het merk redden en valt daarom in het meest succesvolle segment van dit moment. Bovendien valt ‘ie als eerste Alfa Romeo met elektro-ondersteuning in de aandrijflijn niet meer volledig uit de toon (…) qua tijdgeest. De nieuweling is later op de markt gekomen dan de bedoeling was, omdat de van Peugeot afkomstige baas niet helemaal tevreden kon zijn over het onder zijn voorganger reeds min of meer tot volle wasdom gekomen project. De ‘perceived quality’ moest beter en de rijeigenschappen plus de (elektrische) prestaties waren nog niet op het gewenste niveau. Welnu, met de kwaliteitsbeleving en afwerking zit het wel goed; op de zwevende middenconsole na voelt het allemaal solide aan, maar het ziet er vooral allemaal prachtig uit; dit is weer zo’n auto die je alleen al voor het interieur zou kunnen kopen. Uiteraard deelt de Tonale de bodemgroep plus wielophanging met de Jeep Renegade/Compass, maar het kleine broertje van de Stelvio heeft een Alfa-specifieke onderstel-afstemming gekregen en de eind van dit jaar leverbare hybride-met-stekker (de Q4) zou qua gewichtsverdeling in de buurt van de ideale 50:50 komen. Samen met de extreem directe besturing die we van de Giulia/Stelvio kennen, leidt dit ongetwijfeld tot een kwikzilverig aanvoelende, veel rijplezier biedende auto die met een systeemvermogen van 275 pk een honderdsprint in 6,2 seconden realiseert. Deze versie staat dankzij een krachtige elektromotor op de achteras als vierwielaandrijver te boek.

Italiaans-ambachtelijk
Vooraleerst moeten we het doen met de gewone hybride, waarin een 130 of 160 pk sterke 1,5 liter viercilinder turbomotor stevig wordt ondersteund door een 15 kW/55 Nm sterke elektromotor/generator. Dankzij de keurige CO2-cijfers zal de instap-Tonale rond de 40 mille aangeboden kunnen worden, maar het pre-orderen begint dezer dagen met een feestelijke introductie-uitvoering van circa 45k. Overal zie je de Tonale in het modieuze Montreal-groen, maar we kunnen u verzekeren dat hij ook in antracietgrijs (grizio Vesuvio) uitstekend tot z’n recht komt. Er staat ècht wel een imposante auto, met die klassieke Alfa-grille, 20 inch wielen en een Italiaans-ambachtelijk vormgeven koetswerk met erg mooie detaillering.

De Tonale is overduidelijk compacter dan de Stelvio, maar qua interieur- en bagageruimte doet hij niet of nauwelijks onder voor de grote broer. De nieuwe Alfa moet uiteraard Audi en BMW-klanten (Q3/X1 & 2) aanspreken. Die zijn nogal verwend waar het gaat om state-of-the-art infotainment en dat biedt de Tonale zéker ook, met Wireless Apple Car Play, Android Auto, Alexa Voice Service en toch óók een ‘klassieke’ klokkenwinkel waarin TFT-techniek je trakteert op de prachtige wijzerplaten van een Giulia uit de zestiger jaren. Alfa Romeo introduceert bovendien als eerste autofabrikant NFT-technologie om de identiteit van een voertuig vast te leggen en te beschermen. Elke Tonale kan daarmee een Non Fungible Token worden, met hopelijk een betere restwaarde dan je verwacht van een Italiaanse auto (Ferrari’s uitgezonderd…)

Dus…
Verzeker je van zo’n mooie NFT en plaats je pre-order asap. Keuzestress krijg je in elk geval niet, want je hoeft alleen maar uit kleuren te kiezen!