img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Kia XCeed PHEV: daar benadeel je niemand mee!

Het zal niemand zijn ontgaan dat de stekkerhybride aan een keiharde comeback bezig is. Logisch, met een overheid die het aanschaffen van een volledig elektrische auto zo langzamerhand tot een gokspelletje heeft gemaakt. Met een plug-in hybride sla je simpelweg een heleboel vliegen in één klap. Je betaalt zeker (nou ja, wat is nog zeker dezer dagen…) de komende drie jaar nog half-tarief wegenbelasting, je houdt je netjes aan een eventuele maximale 50 gram-regel voor ‘de auto van de zaak’ en door de lage CO2-emissie is de aanschafprijs (en daarmee de bijtelling!) niet al te hoog. En er is nog meer goed nieuws: een hippe hybride hoeft zelfs niet meer dan 40k te kosten, terwijl je jezelf desondanks absoluut niet te kort doet. Het rijdende bewijs voor deze stelling is de Kia XCeed PHEV. Een cross-over achtig ding, dat er gewoon heel erg goed uitziet (het had evengoed een Mercedes kunnen zijn) en keurig is afgewerkt met mooie materialen. De tijd dat Kia in dat opzicht een voel- en zichtbare achterstand had op de zogenaamde ‘premium’ merken, ligt inmiddels een jaar of wat achter ons. Dat is overigens niet zomaar een compliment aan het adres van Kia, maar vooral ook bedoeld als een sneer naar de topmerken, die inmiddels weer denken te kunnen bezuinigen op afwerking en materiaalgebruik. En daar mag de gewaardeerde lezer zèlf conclusies aan verbinden. Kia verdient wèl een onvoorwaardelijk compliment voor het bescheiden realisme bij de keuze van de aandrijflijn van deze XCeed; gewoon een 105 pk 1,6 liter viercilinder zonder turbo (niet nodig door het hybride-concept) die samenwerkt met een 44,5 kW (60 pk) elektromotor. Het adequate resultaat is een systeemvermogen van 141 pk en 265 Nm trekkracht. Goed voor een standaardsprint in 11 seconden en een (begrensde) top van 160 km/h. Dankzij de 9 kW accu kan er daadwerkelijk zo’n 50 kilometer volledig elektrisch worden gereden, maar door de aanwezigheid van het batterij-pakket is de kofferbak geslonken van ruim 400 naar net iets minder dan 300 liter.

Ceed Sportswagon
Als die ietwat kleine kofferbak dan ècht een enorm probleem is, heeft Kia de perfecte oplossing in de vorm van de Ceed Sportswagon. Die blijft ook (ruim) onder de 40.000 euro en is dus minstens zo aantrekkelijk als de XCeed. Voor beide modellen geldt dat de ergonomie welhaast Duits-perfect op orde is en dat er precies de juiste balans is gevonden tussen klassieke knoppen en een (uitstekend werkend) multimediascherm, dat ook door (oudere) mensen die geen ICT-wizard zijn, intuïtief is te bedienen. De auto zèlf is uiteraard eveneens heel makkelijk te bedienen; het onderstel biedt een goede balans tussen comfort en precisie. Het gevoel in het rempedaal kan wat gewenning vergen, maar dat is niet ongebruikelijk bij (semi-)elektrische auto’s. Je krijgt er doorgaans een behoorlijk laag brandstofverbruik voor terug; je haalt werkelijk fluitend 1 op 20 met deze Kia (1 op 25 zelfs als je een béétje je best doet). En in Nederland doe je thans sowieso volautomatisch je best op de snelwegen, óók al omdat deze Kia je luid en duidelijk laat weten niet gediend te zijn van grote haast, laat staan van ‘sportief’ rijgedrag.

Dus…
Je hoeft niet bang te zijn dat er met scheve ogen naar je gekeken wordt. Enerzijds omdat er geen Audi, BMW, Mercedes of Porsche op staat, anderzijds omdat je niet meer volledig onterecht schandalig gesubsidieerd wordt zoals destijds de Mitsubishi PHEV-rijd(st)er. Kia gebruikte ooit de sterke slogan: ‘Rijdt een klasse rijker’. Dat geldt thans méér dan ooit en het is niets (meer) om je voor te schamen!


hi