img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

DS 7 Crossback: helemaal niet zo gek!

Als min of meer logisch vervolg op onze column over de herwaardering van de stekkerhybride, presenteren we deze op z’n zachtst gezegd wat minder voor de hand liggende optie in het groeiende aanbod van stevige SUV’s met een stekker: de (Citroën) DS 7 Crossback E-Tense om precies te zijn. Voor wie grote, luxueuze SUV’s (met goede redenen overigens…) haat, maar toch graag op stand rijdt: er komt een in China gebouwde DS9 naar Europa; een tot bijna 5 meter verlengde (wielbasis 2,90 m) Peugeot 508 met een normale kofferklep in plaats van een vijfde deur en de bekende DS-garnering. Deze limousine heeft dan uiteraard dezelfde 200 pk 1,6 liter viercilinder plus achttrapsautomaat plus twee elektromotoren die zoals we dat bij PSA gewend zijn vierwielaandrijving mogelijk maken. Bij deze Crossback E-Tense 4x4 (Executive) van een goeie 6o mille bedraagt het systeemvermogen 300 pk. In combinatie met 520 Nm draaimoment stuwt dat de 1800 kilogram wegende auto op zeer adequate wijze richting de horizon (0-100 in 6 sec., top 235 km/h), maar verwacht desondanks geen inspirerende dynamiek. De inspiratie moet hier nadrukkelijk komen van de bijzondere ambiance en in dat kader is het ‘Opera’-pakket van 5460 euro een aanrader. Dan is vrijwel het hele interieur met prachtig leder bekleed, incluis de heerlijk zachte elektrisch verstelbare comfortstoelen. Er is een mooi ouderwets woord dat deze vorm van luxe wellicht het best omschrijft: opulentie. Maar dat moet je wèl kunnen waarderen. Degene die zweert bij de ultra-functionele, strakke soberheid in een concurrent als de Audi Q5 (TFSIe Quattro), zal er wellicht van gruwen. Je waant je in de DS bijna in een (verwarrend/overweldigend) boudoir. Wat helemaal niet wil zeggen dat de Fransen het plug-in hybride concept niet serieus nemen. In tegenstelling tot de Mercedes GLC 300e zit de DS7 keurig onder de 50 gram CO2 en geldt er dus half tarief wegenbelasting. Sowieso is de DS verrassend zuinig. Bij een normale rijstijl haalt ‘ie bijna 50 kilometer op een acculading en met een leeggereden accu is (mede dankzij de relatief smalle banden) 1 op 15 nog probleemloos haalbaar. Netjes!

Niet (al te) serieus
Ja, we weten het; ook wij namen/nemen het (sub)merk Automobiles DS niet al te serieus. Maar dat moet je eigenlijk met het hele leven niet doen. Serieus (Serieux?) is wel degelijk het (veer)comfort dat de DS7 biedt. En dat nota bene zonder luchtvering, maar met slimme proactieve adaptieve demping. Op snelwegen is de DS ook mooi stil, maar wie er in de stad of op buitenwegen ‘sportief’ mee probeert te rijden, stuit op de beroeringen van een relatief kleine viercilinder turbomotor, die dan (te) hard moet werken. Relax, geniet van de omgeving en van de warme, typisch Franse ambiance waarin je je bevindt. Laat desnoods Brel of Aznavour door het barokke interieur schallen en verheug je alvast op de hartelijke ontvangst in het ‘boutique-hotel’ dat je hebt geboekt.

Dus…
Bezoek de dichtstbijzijnde DS Store (waarom heet dat nou geen boutique?!), laat je verrassen door de allerhartelijkste ontvangst (met een glas champagne…), dompel je onder in de automobiele ‘haute couture’ en kies vooral een sjieke kleur. Of moeten we een ‘couleur très chic’ zeggen?

 


 

hi