img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

BMW X5 xDrive45e: deze valt nog wel (een beetje) mee…

Over die wanstaltige X7 zullen we het hier maar niet hebben, we stellen slechts vast dat een X5 nog wèl (net) moet kunnen. Zéker nu deze bijna iconische SUV – waarbij de S van ‘Sport’ daadwerkelijk op z’n plaats is/was – in z’n actuele verschijningsvorm als stekkerhybride beschikbaar is. Met z’n elektrische actieradius van maximaal 90 kilometer belichaamt deze auto de filosofie van BMW voor dit decennium; de Beiers geloven niet heilig in de totale elektrificatie en zien nog zeker 20-30 jaar een rol weggelegd voor hun gerenommeerde verbrandingsmotoren (al dan niet in combinatie met een elektromotor). Intussen blijft BMW investeren in waterstoftechnologie, terwijl de i3 en de i8 voorlopig niet worden opgevolgd. En er is meer goed nieuws: de nieuwe hybride X5 heeft geen amechtige vierpitter meer, maar doet qua motorisering recht aan waar BMW voor staat en vooral aan het type auto. Duitsers zouden in dit verband zeggen: ‘wenn schon, denn schon’. Dat zou je kunnen vertalen met de zin: ‘als je iets doet, moet je het goed doen’. Welnu, BMW deed het goed; door er een geblazen drieliter zescilinder in te hangen. Vergeet niet dat deze X5 in 1999 de allereerste ècht goed rijdende SUV was. Het zou nota bene nog tot 2003 duren voor dat Porsche met de Cayenne kwam!

De hele (werk)week elektrisch!
Dankzij een theoretische CO2-emissie van slechts 39 gram (en een daaruit voort vloeiend gemiddeld verbruik van bijna 1 op 60!) is deze X5 zeer redelijk geprijsd èn bovendien een stuk voordeliger dan de 90 pk minder sterke 40i. Voor ruim onder de 90 mille heb je dus een héle dikke/vette SUV met een systeemvermogen van bijna 400 pk en 600 Nm, die standaard met een luchtgeveerd & adaptief onderstel is uitgerust. Je kunt als vanouds genieten van een zijdezacht zoemende zes-in-lijn (286 pk), die krachtig wordt ondersteund door een dik 80 kW sterke elektromotor. Resultaat: een 0-100 sprint in 5,6 seconden. Belangrijker (en veel beter voor het groene geweten) is het accupakket van 24 kWh, waarmee in de dagelijkse praktijk een heel behoorlijke afstand kan worden afgelegd; 70 kilometer haal je – redelijk stevig doorrijdend – sowieso. Hetgeen betekent dat iedereen die op een enigszins normale afstand van het werk woont en daarbuiten hooguit nog een keer langs de supermarkt en/of het voetbalveld rijdt, de hele (werk)week elektrisch kan rijden. Als de accu leeg is, rijd je vervolgens gemiddeld 1 op 10, maar wintersport met het hele gezin mag sowieso wat kosten. Toch? Er moet wellicht nog even in een dakkoffer worden geïnvesteerd omdat de kofferbak door het forse accupakket wat kleiner (500 i.p.v 650 liter) is uitgevallen. Maar wát een heerlijkheid van een auto is dit! Mogen we dat tegenwoordig nog zo zeggen? Jazeker, wij van Bright mogen dat in elk geval nog gewoon zeggen.

Dus…
Als zo’n X5 toch iets te dik & te duur is, dan biedt de nieuwe plug-in uitvoering van de X2 uitkomst. Je mag ze zelfs allebei nemen…

 

 

 

 

hi