img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Renault Clio: en dan bedoelen we dus ook gewoon een Clio!

En nu niet tóch stiekem naar een nieuwe Captur (die ook nèt uit is en die is gebaseerd op deze tamelijk nieuwe Clio…) gaan kijken. Want we hebben hier pas een paar weken geleden nog heel helder uitgelegd waarom we geen SUV-achtige auto’s dan wel ‘crossovers’ moeten/mogen kopen. Een gewone Clio dus. Hoewel, zo gewoon is een Clio helemaal niet. Het model(letje) is al bijna dertig jaar onder ons (er rijden dus vele miljoenen exemplaren rond) en werd tot tweemaal toe ‘Car Of The Year’. Zoals dat meestal gaat, was de eerste Clio (gepresenteerd op de Salon van Genève in 1990) de meest pure versie, de essentiële Clio. Net als de Renault 5 – die de Clio opvolgde – is/was het een ontzettend sympathiek, typisch Frans-functioneel autootje. Dát is er helaas inmiddels wel vanaf, omdat de veeleisende B-segment kopers thans meer (auto) verwachten voor hun goede geld. Sinds de vorige generatie ziet de Clio er – met dank aan de Nederlandse designchef Laurens van den Acker – gelukkig wèl weer erg leuk uit en nu zijn we reeds bij de 5e generatie aangeland. Deze ziet er zonder meer èrg aantrekkelijk uit, met een geslaagde mix van sportieve functionaliteit en bescheiden elegantie. Goed ook te weten dat een Clio nèt ietsje goedkoper is dan een vergelijkbare splinternieuwe Peugeot 208. Nóg beter/belangrijker nieuws is, dat Renault doeltreffend heeft afgerekend met de meest frustrerende makke van het vorige model; het broodtrommel-plastic waaruit het dashboard was opgetrokken…

Qualité!
Überhaupt was de bouwkwaliteit niet geweldig, om niet te zeggen dat de Clio IV ‘heel authentiek’ met de Franse slag in elkaar werd gezet. Renault laat nu zien dat het ook anders kan; deze nieuwe Clio is daadwerkelijk mooi/strak gebouwd en de look & feel van het interieur is weliswaar nog steeds niet ‘Duits premium’, maar alleszins acceptabel. Bovendien zit er nu eindelijk een prima functionerend infotainment-systeem in. En dat voor krap 21 mille als je een TCe 100 (pk) Intense kiest. Met alles wat je maar kan wensen, 17 inch (!) wielen en met lederen bekleding zit je uiteindelijk op 25 mille. En daarvoor heb je dan een volwaardige, vijfpersoons gezinsauto met een bagageruimte van dik 300 liter tot bijna 1100 liter (met neergeklapte achterbank). Ja, hij is ruimer dan die kekke Peugeot 208. Hij is ook wat rustiger en comfortabeler dan de gemiddelde concurrent en met een verbruik van makkelijk 1 op 20 kan werkelijk niemand er iets van zeggen. Nee, zèlfs niet diegenen die voor een ZOE hebben gekozen.

Dus…
Weet je wat? Om een beetje extra ‘je-ne-sais-quoi’ aan je Clio toe te voegen neem je lekker een R.S., met een ‘F1-blade’ in de voorbumper. Of rij je daar nou juist een beetje mee voor Jan(nie) met de korte achternaam…?!






hi