img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Peugeot 208 met de e van electrique: très chique!

Je hebt van die mensen die om uiteenlopende redenen graag laten zien dat ze een relatief milieuvriendelijke of zelfs een elektrische auto rijden. Maar je hebt er ook – en dat schijnen er aanzienlijk meer te zijn – die daar niet graag mee te koop lopen (wegens niet chic) en bij voorkeur in een auto rijden die er zo gewoon mogelijk uitziet. Voor dezulken was/is er de e-Golf en komt de elektrisch aangedreven Peugeot 208 er aan; in het tweede kwartaal van volgend jaar om precies te zijn. En dat is inderdaad jammer als je gebrand bent op een zo gering mogelijke bijtelling, want voor de 208 geldt straks helaas 8 procent. Voor wie dat een breekpunt is (al was het maar vanwege principiële bezwaren tegen een onbetrouwbare overheid…) en een qua specificaties nagenoeg vergelijkbaar product zoekt, kan bij Renault terecht voor een Zoë. Dan heb je wèl een nogal elektrisch ogende auto, maar soit. Overigens is óók de Nissan Leaf ruimschoots uit voorraad leverbaar…

100 kW!
Jazeker, dat is 136 pk. Zoveel vermogen had een Peugeot 205 GTi (de heetste hot hatchback die je dertig jaar geleden kon kopen) óók! En deze nieuwe 208 heeft hier en daar wel wat weg van dat elegante autootje van toen; hij ziet er gewoon leuk en gelikt uit, zonder effectbejag. Het is niet de ruimste auto in z’n segment (gelukkig is de kofferbak niet kleiner dan die van de benzine-208), maar hij is dan ook net als z’n verre voorvader nog steeds lekker compact. Door het 350 kilogram wegende (50 kW) accupakket weegt ‘ie bijna anderhalve ton, maar dat voel je er al rijdend gelukkig niet meteen aan af. De 100 kW elektromotor maakt er een levendig (0-100 in 8 seconden/topsnelheid 150 km/h) en kinderlijk eenvoudig rijdend karretje van, met voldoende veercomfort. Het blijft alleen wennen aan dat raar kleine, laag geplaatste stuurtje dat het zicht op het hoog geplaatste instrumentarium enigszins belemmert. Er zijn evenwel ook weer mensen die de cockpit van moderne Peugeots GE-WEL-DIG vinden. Het interieur ziet er wèl mooi uit, dat moet gezegd. Zoals ook gezegd moet worden dat airco-bediening via een touchscreen verboden zou moeten zijn. Laden gaat met maximaal 100 kW aan de snellader (80 procent in een half uur) en aan de wallbox duurt het ruim vijf uur. De actieradius is met 340 kilometer dik in orde.

Dus…
Je hoeft alleen nog maar te kiezen tussen een goed uitgeruste Allure voor 36.250 euro of de sportieve GT voor 39 mille. Niet bepaald goedkoop nee, ‘mais pas trop electrique & très chique’.





hi