img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Porsche Taycan Turbo: ja dat kan!

We vallen maar meteen met de deur in huis: de Taycan is inderdaad een èchte Porsche en daarom is ‘ie (minstens) zo begeerlijk als Porsches met een zo’n schandalige – niet meer in deze tijd passende – verbrandingsmotor. Okay, nu we hem eindelijk in al zijn echtheid gewoon op het asfalt kunnen zien staan, oogt de Taycan helaas tóch net iets minder sensationeel dan de conceptcar (Mission-E), maar het is ontegenzeglijk een prachtige – bijna vijf meter lange – auto geworden. Panamera-achtig inderdaad, maar scherper en slanker. Ja, er is plek voor vier personen, maar het is uiteraard geen volwaardige limousine zoals de Panamera. Niet al te grote mensen (max. 1,85 m) kunnen prima achterin zitten en in totaal is er 480 liter bagageruimte, waarvan 80 liter in het vooronder. Een vierpersoons Gran Turismo dus? Ja dat kan, want dankzij de bijzonder innovatieve elektrotechniek die Porsche in deze auto heeft gestopt hoeft de actieradius eigenlijk geen probleem meer te zijn. De Taycan Turbo (die met 93 kW het grootste accupakket èn een merkwaardige typeaanduiding heeft…) haalt officieel 453 kilometer als hij vol geladen is. Maar omdat hij een 800 Volt boordnet heeft (de concurrentie zit op de helft) kan er met maximaal 270 kW (in de toekomst zelfs met 400-500 kW!) geladen worden. Van leeg (dan is er overigens nog 8 kW over in de accu’s om de levensduur te bewaken) naar 80 procent actieradius laden duurt circa 22 minuten en 100 km bijladen duurt slechts 5 minuten. Daarvoor moet je dan uiteraard wèl bij een supercharger van Ionity of Fastned ‘aanmeren’. Thuis aan de wallbox duurt volledig opladen een uur of acht. In Nederland is de optionele 150 kW laadmogelijkheid vooralsnog een sterk aan te raden optie. 

Driften zonder driftmodus!
Er schuilt nog een ander (niet minder belangrijk) voordeel in dat 800 Volt-systeem; in tegenstelling tot een Tesla P100D in ‘Ludicrous mode’, accelereert een Taycan desgewenst tientallen keren van 0-100 in een seconde of drie en rijd je meer dan 1 rondje Nordschleife dik onder de 8 minuten. Bij een hogere spanning heb je minder stroomsterkte (en minder dikke bekabeling) nodig, dát is de crux. Je kunt met een Taycan dus ook daadwerkelijk flink knallen op een paar bergpassen voordat je weer moet laden en de prestaties nemen niet of nauwelijks af totdat het ruim 600 kilogram wegende accupakket vrijwel leeg is gereden. De auto weegt in totaal 2.300 kilogram, maar dat voel je er al rijdend/driftend echt niet aan af; hij stuurt messcherp en de wegligging is door de perfecte gewichtsverdeling bizar goed. De elektromotor op de achteras is bijna twee maal zo krachtig als die op de vooras, zodat de auto aanvoelt als een echte Porsche. Een sportwagen van Porsche om precies te zijn. Waarmee je dus dankzij een elektromechanisch sperdifferentieel op de achteras perfect naturel kunt driften, zónder driftmodus. In totaal is er maximaal bijna 700 pk/850Nm beschikbaar en daarmee is de auto bloedsnel, al is de topsnelheid ‘slechts’ 260 km/h omdat dan het maximum toerental (16.000) van de motoren is bereikt.

Dus…
Als je nu nog niet hebt ingetekend/besteld moet je waarschijnlijk minstens een jaar geduld hebben. Of misschien gewoon even wachten tot de gewone Taycan (zonder die (…..) Turbo-aanduiding en met ‘slechts’ 400-500 pk) bestelbaar is voor iets meer dan een ton. De Turbo S kost nog eens 35 mille meer dan de stevige 157.000 euro voor de Turbo, waarvoor je dan een extra hoge ‘peakpower’ (760 pk/1050Nm) en grotere wielen (die de actieradius iets verkleinen) krijgt. Niet doen. En we hebben tóch een klein minpuntje ontdekt: recht voor onze neus in dat oogverblindend fraaie dashboard hadden we tóch heel graag die 16.000 willen kunnen aflezen, maar een toerenteller ontbreekt zowaar in deze Porsche…


hi