img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

BMW 3 Touring: pleidooi voor de ‘ouderwetse’ stationcar

Eindelijk is het moment daar! De sportieve/stijlvolle stationcar waar de halve wereld op heeft gewacht is thans bestelbaar, zij het vooralsnog alleen als 330i(ntroduction). Is dat niet wat overdreven? Nou nee, want in Nederland kiest ongeveer de helft van de 3 Serie kopers voor de Touring en bijvoorbeeld in Duitsland & Italië is dat zelfs driekwart. En nu BMW die onzinnige/lelijke GT-variant niet meer in het programma heeft, zal er alleen nog maar meer belangstelling voor de Touring zijn. Maar er is meer aan de hand in de wereld.

Zo staat het fenomeen ‘SUV’ inmiddels onder politieke druk. Steeds meer (groene) stadsbestuurders keren zich tegen dit type auto omdat ze er een extra gevaar voor de zwakkere verkeersdeelnemers in zien. Bovendien blijkt dat de CO2-uitstoot van auto’s in Europa de laatste jaren juist significant is gestégen in plaats van gedaald. Hetgeen uiteraard direct verband houdt met het gegeven dat het SUV-aandeel (SUV-achtingen en ‘Crossovers’ meegerekend) inmiddels tot bijna 40 procent (!) is gestegen. Wij van Bright hebben reeds eerder gesteld dat dit type auto een geweldig verdienmodel vormt voor de auto-industrie omdat de ontwikkelings- en productiekosten niet of nauwelijks hoger zijn dan bij gewone auto’s, maar ze er wèl een hogere prijs voor (kunnen) vragen. Helaas stoten ze gemiddeld 14 procent meer CO2 uit dan sedans, stationcars en hatchbacks, kortom de modellen waar we vroeger uit konden kiezen.

Ideale alleskunner
‘Vroegâh’ was zéker niet alles beter, maar als je kijkt wat een 3 Serie Touring te bieden heeft (praktische bruikbaarheid met 500-1500 liter laadruimte, comfort en èchte sportiviteit), is er natuurlijk geen enkel valide argument te bedenken om een X-model te kiezen. Oók al niet omdat de 3 Touring met xDrive leverbaar is, voor de diehard wintersportgangers. Voor de liefhebbers van ècht autorijden is ‘ie zelfs nog leverbaar met een handbak en welbeschouwd is de 320d met 190 pk/400 Nm (gem. verbruik 1 op 23!) de ideale alleskunner voor de (zakelijke) veelrijd(st)er. De 330e Touring is helaas pas volgend jaar leverbaar. Het goede nieuws is, dat het accupakket van deze versie geheel onder de laadvloer is verborgen zonder negatieve invloed op de laadruimte (mooie optie: rubberstrips die omhoog komen om de bagage op z’n plek te houden zodra de achterklep sluit). 

Dus…
Houdt er wèl rekening mee dat BMW stevige prijzen durft te vragen voor deze mooi gebouwde, welhaast iconische auto. Voor minder dan 50.000 euro ‘geht nicht viel’ en voor je het weet heb je voor 15 mille opties aangevinkt…






hi