img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Audi Q3 Sportback: doe maar gewoon (een beetje) gek…

Daar gaan we weer. Audi propt nogmaals een modelletje in een niche. In dit geval ‘toevallig’ tevens het hoekje van de crossover-markt waar BMW zit met de X2. En niet geheel toevallig ziet deze Audi er zonder twijfel beter uit dan die BMW. Hetgeen ons meteen bij de (enige) reden brengt waarom je een Q3 Sportback zou prefereren boven een ‘gewone’ Q3. Eerstgenoemde is slechts 3 centimeter lager dan de Q3, maar ziet er véél meer coupé-achtig uit dan je op grond van dat geringe verschil zou verwachten. Knap gedaan. Qua design is Audi zelfs welhaast een beetje Toyota/Lexus-achtig in de weer geweest; er is echt een hoop te zien aan de Sportback, hetgeen hem behoorlijk ‘Instagrammabele’ maakt. En dat is uiteraard precies waar het dezer dagen over gaat. Zéker de eerste editie met ‘gratis’ Black Pack zal het tegen een herfstige achtergrond (levering start in oktober) heel goed doen. Zorg er wèl voor dat je er 20 (!) inch wielen onder hebt, anders heeft ‘ie het dus nèt niet; de standaard 17 inch wielen zijn min of meer het equivalent van een vriend met sokken in z’n s(ch)andalen. Of is dat ineens weer hip?! Hoe dan ook, wie het lef heeft om elke dag vlees te blijven eten en lekker diesel te blijven rijden kiest de 150 pk TDI en voor mensen die met hun tijd zijn meegegaan is er de adequate 230 pk TFSI.

Minimaal een halve ton
Okay, het ding ziet er dus een stuk sportiever uit dan een Q3. Maar is ‘ie dat ook daadwerkelijk? We durven het wel aan te beweren dat er feitelijk niets sportiefs aan het rijgedrag van deze Sportback is. Gewoon typisch Audi, veilig/stabiel en met een volledig gevoelloze, maar directe en precieze besturing. Top motoriseringen komen standaard met vierwielaandrijving en een S-tronic automaat, de bescheidener varianten zijn er ook met voorwielaandrijving en een handbak; ga maar rekenen met minimaal een halve ton. En vooral even opletten bij de configuratie als je bij de afdeling ‘techniek en veiligheid’ bent aangekomen, want in het kader van de opgelegde sportiviteit heeft de Q3 Sportback standaard (en gratis!) een sportonderstel. Daar dus even het comfort- dan wel het standaardonderstel kiezen. Zéker als in het kader van de looks dus die hele grote wielen zijn aangevinkt. Het interieur is uiteraard prachtig, zij het niet heel erg ruim achterin. Voorin daarentegen wordt je verwend met een prachtig aanraakscherm (met haptische feedback…) en een volledig digitaal dashboard. Werkelijk ‘state of the art’ allemaal! Qua functionaliteit en bagageruimte is de Sportback gelukkig volledig vergelijkbaar met de gewone Q3.

Dus…
Nu niet braaf gaan zitten wachten op een stekker-hybride versie of een volledig elektrische Q3 Sportback (want die komen voorlopig niet). Doe maar weer gewoon eens een beetje gek!




hi