img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

BMW 1 Serie: durf jij nog te kijken...?

Je wist eigenlijk al wel wat er in die spannende (Netflix)serie ging komen en tóch durfde je niet meer te kijken. De gemiddelde BMW-liefhebber wist zéker reeds een tijdje wat er met de 1 Serie stond te gebeuren, maar we vragen ons af of zij goed durven te kijken naar de nieuwe VOORWIELAANGEDREVEN 1 Serie. 
Het zal BMW een zorg zijn, want deze nieuwe 1 is helemaal niet bedoeld voor liefhebbers van achterwielaandrijving. Hij is bedoeld voor degenen die evengoed blij zouden zijn met een goed uitgeruste Golf en dus ook voor de overgrote meerderheid van de berijd(st)ers van BMW’s uit de 1 Serie, waarvan uit onderzoek is gebleken dat ze niet wisten/weten welke wielen van hun voertuig werden/worden aangedreven… Is dat erg? Nou, een beetje toch wel. Want wederom verliezen we iets moois/bijzonders/traditioneels aan de oprukkende rationalisering c.q. standaardisering. Vergeet niet dat BMW achterwielaandrijving tot voor kort aanduidde als ‘Standard-antrieb’. Welnu, das war 1-mal!

Lange motorkap!
Wat krijgen er voor terug? In elk geval nog steeds een relatief lange motorkap om een beetje te verhullen dat het geen achterwielaandrijver (met eventueel een zescilinder-in-lijn in het vooronder!) meer is. Maar laat je vooral niet om de tuin leiden; de nieuwe 1 Serie deelt z’n technische basis met de Active Tourer, de X1 en 2 èn de MINI Clubman/Countryman. En nee, er zal dus geen M140i-variant komen. Want er past simpelweg geen zespitter meer in deze auto, die dan ook zelfs een fractie compacter is dan de vorige Serie. Desondanks is ‘ie van binnen – met name voor de eventuele achterpassagiers – uiteraard ruimer, omdat het motorcompartiment veel minder ruimte inneemt dan voorheen en omdat er uiteraard geen cardanas meer van voor naar achter loopt. Dat scheelt vooral ook in de kofferruimte, die nu vergelijkbaar zal zijn met die van een VW Golf. Dat zal de verkoopcijfers goed doen volgens BMW, omdat het oude model het juist op die criteria verloor in concurrentievergelijkingen. Tsja… 
De 1 Serie is uiteraard wèl weer gewoon een goed sturende auto, die vanaf september met de bekende drie- en viercilinder motoren leverbaar zal zijn. De 135i blijft dan de dikste, die je uiteraard met een M Sport pakket zou moeten nemen. Verder uiteraard de Sport Line en de Luxury Line èn logischerwijs (ook al in het kader van de productierationalisatie…) het dashboard dat we inmiddels kennen uit de nog vrij nieuwe 3 Serie.

Dus…
Je kunt die nieuwe 1 Serie met je smartphone ontgrendelen en starten, waarbij De Code op maximaal 5 telefoons kan worden gebruikt. Het zou ons niet verbazen als de heer des huizes hem niet persé op z’n telefoon hoeft, terwijl hij de sleutel van de vorige 1 Serie maar al te goed wist te vinden!






hi