img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Volkswagen T-Cross: niet (voor de) ‘the boss’!

We geven het toe: óók wij zijn zo langzamerhand een beetje de weg kwijt in het woud van ‘crossovers’ binnen het VW-concern. Het zijn er elf. Deze is nieuw en moet vooral niet worden verward met de T-Roc. Dat is namelijk een èchte BMW X2-concurrent, op basis van de Golf. De T-Cross is een tikkie compacter en is gebaseerd op (het platform van) de Polo. Daarboven hebben we dan nog de (al best wel dikke) Tiguan en de über-SUV van VW. Die Touareg (zojuist leverbaar geworden als 4.0 TDI V8 met 422 pk en 900 NM vanaf 125k…) is dus de baas. Een T-Roc koop je al vanaf een tonnetje minder, maar gaat met een adequate motorisering en een paar geinige opties toch al wel weer vlotjes richting de 40 mille. Wie dat belachelijk veel geld vindt voor een autootje dat op een serieuze SUV probeert te lijken, moet weten dat hij/zij tot een sneue minderheid begint te behoren. Want bijna iedereen trapt erin; hele volksstammen willen rijden in een stoere, iets hoger op de (dikke) wielen staande auto, die meer benzine verbruikt dan een goeie stationcar en die drie mille meer kost terwijl er geen cent extra productiekosten in zit. Het fenomeen ‘crossover’ heeft de auto-industrie zóveel extra winst opgeleverd, dat de enorme investeringen die gepaard gaan met de elektrificatie lachend opgehoest kunnen worden. Wie daar dus (als)nog graag een bijdrage aan levert, maar tóch niet al te veel geld aan een auto wil/kan uitgeven zou een T-Cross (vanaf 22.620 euro) kunnen overwegen.

Leuk karretje
Wat krijg je voor dat aantrekkelijk klinkende bedrag? Welnu, eigenlijk een iets te zwakke (95 pk) motor met een handgeschakeld vijfbakje. Dus dan moet het de (driecilinder) 1.0 TSI met 115 pk plus zesbak worden, eventueel zelfs ’n nog eens 1800 euro duurdere DSG. En dan gaan we toch al weer richting de dertig mille. Daar heb je dan ook wèl een leuk karretje voor; net ietsje serieuzer/degelijker dan de talloze concurrenten in dit segment. Overigens komen er later dit jaar nog een 1.5 TSI met 150 pk en een 95 pk diesel. Vierwielaandrijving is en wordt niet leverbaar, want dit is géén terreinwagen. Het is gewoon een lekker rijdende, netjes afgewerkte, multifunctionele auto. Hij is daadwerkelijk voldoende ruim, mede dankzij het wat rechterop zitten van de inzittenden. Het ‘premium-gevoel’ blijft in deze Volkswagen (en in tegenstelling tot een Tiguan, laat staan een Audi…) echter tamelijk ver weg. Vink daarom in elk geval voor 360 euro de Active Info Display aan, dat is goed voor de uitstraling van het geheel. Nou ja, je komt eigenlijk al gauw bij de T-Cross ‘Life’ uit. Of bij een onvermijdelijk T-splitsing in je leven, dat kan natuurlijk ook…

Dus…
Volg je gevoel en ga naar de VW-dealer, misschien maak je wel een héél verstandige keuze!








hi