img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Toyota Corolla: veel hipper dan die van je pa!

Wat moeten we nog zeggen over de Toyota Corolla? Iedereen kent die auto en/of kent iemand die (héél lang) een Corolla had. Je zou bijna zeggen: een icoon. 
Toch nam Toyota afscheid van deze naam. Het werd Auris of zo. Nu is Corolla (als geuzennaam welhaast…) terug. En hoe. Als modelnaam voor een strakke/coole kar (ook als stationcar!) waarmee je absoluut gezien kan worden. Vooral ook omdat het een hybride is. Het is zelfs een pure hybride, in die zin dat er geen stekker aan zit. Toyota is een pionier als het om hybride-techniek gaat (Prius…) en koos er een paar jaar geleden voor zich volledig te richten op het concept waarbij het terugwinnen van kinetische energie het belangrijkst is en daardoor het extra gewicht dat een stekker-hybride met zich meebrengt achter zich te laten. Bijkomend voordeel: je bent voor je verkoopaantallen niet meer afhankelijk van de luimen van regionale overheden en (tijdelijke) fiscale incentives. Je hebt gewoon een sterk, gefocust product dat in de dagelijkse rijpraktijk altijd doet wat het in de brochure belooft. Namelijk makkelijk 1 op 20 halen! Nieuwe (WLTP) testmethode voor brandstofverbruik/CO2-emissie? Geen enkel probleem voor Toyota. Prijzen? Als vanouds scherp dankzij de goeie CO2-cijfers. Voor een mille of 28 heb je de 1,8 liter hybrid met 122 pk en voor een paar mille meer de tweeliter 180 pk High Power Hybrid (klink goed hè?).

Rustige rijstijl
Okay, er kleeft (voor sommigen) wellicht een klein nadeeltje aan de aandrijflijn van de Corolla. Er zit namelijk een continu variabele transmissie (CVT) in. Een Nederlandse vinding om toch een beetje trots op te zijn, maar het zorgt ervoor dat de motor voor het gevoel vrij veel toeren maakt als er stevig gas wordt gegeven. Mede daardoor stimuleert deze auto een rustige rijstijl, maar wees gerust; het systeem is werkelijk super-efficiënt omdat je in alle omstandigheden de perfecte overbrengingsverhouding hebt. In de High Power versie treedt dit verschijnsel wat minder op de voorgrond en heb je (niet alleen gevoelsmatig) altijd voldoende ‘power’ onder de rechtervoet om het agressief ogende front enigszins recht te doen. Van binnen ziet het er ook allemaal fraai uit, maar verwacht geen wonderen qua ruimte. Het infotainment systeem is Japans; de goede verstaander weet dan genoeg. Verder zijn alle bekende rij-assistenten standaard aan boord en kom je qua uitrusting en comfort feitelijk niets tekort. Over de rij-eigenschappen kunnen we kort zijn; ook deze nieuwe Corolla rijdt heel erg makkelijk en is volledig ‘foolproof’.

Dus…
Geef nou maar toe dat je vader gelijk had en bestel gewoon een Corolla. Ze hebben bij Toyota tegenwoordig ook best vette wielen en te gekke lakkleuren!






hi