img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Skoda Scala: het allitereert in elk geval mooi!

Is het ook een mooie auto? Mwah, een Skoda hoeft niet echt heel erg mooi te zijn toch…? Als het maar een slimme (Simply Clever), functionele en scherp geprijsde auto is. En dát is de Scala absoluut. Het is eigenlijk niet echt een opvolger van die wat rare Rapid, maar een heel nieuw model, met een eigen positionering iets onder de (oude) Octavia. Het is overigens de eerste Skoda die gebruikmaakt van het ‘kleine’ MQB-platform, waar ook de Polo en de Ibiza op zijn gebaseerd. Desondanks is deze Skoda 10 centimeter langer dan een Golf, bij een 3cm langere wielbasis. Tsja, dát is nu het mooie van dat modulaire bouwen: je kunt als je uit Tsjechië komt voor minder geld (veel) meer ruimte bieden dan de rest van de familie. Het is echt een volwaardige vijfpersoons auto, die zéker aan een gezin met (jongere) kinderen alle ruimte biedt, met een kofferbak van 470 liter (bijna 100 liter meer dan een Golf) en een maximale laadruimte van 1400 liter. Okay, je ziet zo hier en daar in het interieur nog een streepje gelakt staal en een stukje broodtrommel-plastic. Maar who cares? Die broodtrommel ging vroeger ook 20 jaar mee. En sommige mensen (nee, u niet…) kopen zo’n Skoda dus om er tien jaar mee te doen. Een beetje een tijdloos uiterlijk, om niet te zeggen ‘non-descript’, is dus helemaal niet erg. Toch ziet de Scala er helemaal niet onaardig uit hoor, zéker niet met wat ze bij Skoda een doorlopende achterruit noemen. Op het onderste gedeelte staat dan S K O D A in strakke chroomletters; een frivoliteit die (terecht…) is voorbehouden aan de duurdere uitvoeringen.

The business…
Hoe duur (of goedkoop, het is maar net hoe je het bekijkt) is de Scala dan? Welaan, er is nog een héél scala (u dacht waarschijnlijk al, waar blijft ‘ie…) aan mogelijkheden, met prijzen van 22 tot 32 mille. Die laatste heeft dan ook wel alles aan boord (inclusief een 150 pk TSI-motor met 7-traps DSG) wat je maar zou kunnen wensen. Een digitaal dashboard, 10,2 inch (navi)scherm etc., kortom ‘the business’. Het kan ook (nog) bescheidener, met de 1,0 liter 115 pk motor (standaard met handgeschakelde zesbak), maar ook dan hoef je heus niet te vrezen dat je vermogen tekort komt. Het weggedrag is typisch VW; volledig probleemloos en foolproof, met als bonus dat een Skoda altijd net een vleugje comfortabeler is. Jazeker, dat heeft nog steeds te maken met de wat mindere kwaliteit van het wegennet in het oosten van Europa.

Dus…
Toch maar eens een Skoda doen? Waarom niet hè, vele verstandige mensen die hun auto niet ter verhoging van hun status kiezen, gingen u reeds voor. Zoveel zelfs, dat Skoda het afgelopen jaar zelfs meer auto’s had kunnen verkopen dan ze konden bouwen (bijna 1,3 miljoen)!



hi