img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Porsche Cayenne Coupé: wij zitten er niet mee!

Want je moet lekker rijden wat je mooi/fijn vindt. En deze Porsche is kennelijk een antwoord op (een) vraag. En vooral ook een antwoord op de BMW X6 en de Mercedes-Benz GLE Coupé. Daar komt bij dat de Super-SUV van Porsche eigenlijk nimmer een schoonheid is geweest. Deze versie met aflopende daklijn (een coupé in de ware zin van het woord is het uiteraard bij lange na niet…) is ontegenzeglijk minder lelijk dan de standaard Cayenne. Voor deze betrekkelijke schoonheid offer je dan uiteraard binnenruimte op, want zowel de voor- als de achterruit is schuiner geplaatst, hetgeen achterin hoofd- en bagageruimte kost. Daarom krijgt hij (net als de Panamera limousine) twee individuele zitplaatsen achterin. Op verzoek wordt die weer vervangen door de praktischer driezitsbank. Standaard is een (vast) panoramadak dat eventueel ‘ingelijst’ kan worden door carbon-composiet. Dan heb je dus een carbon-dak dat verwijst naar de high-end sportwagens van Porsche. Een andere hint qua sportieve inborst is de nieuwe, actieve achterspoiler die samen met de dakspoiler voor extra stabiliteit bij hoge snelheden moet zorgen. En als je hem dan met hoge snelheid voorbij ziet stuiven op de linkerbaan, valt het je wellicht op dat ‘ie er echt ‘dik/vet’ uitziet zonder precies te weten hoe dat nou komt. Welnu, het dak is twee centimeter lager en het achterwerk is rond de ‘heupen’ twee centimeter breder. Nee, ze hebben zich er bij Porsche niet al te makkelijk af gemaakt in ruil voor een prijs die een paar mille hoger zal uitvallen dan voor een vergelijkbaar uitgeruste Cayenne.

Geringe ontwikkelingskosten
Onderhuids is er weinig tot niets nieuws onder de zon. Vooralsnog is deze Cayenne (vanaf mei) leverbaar met de 2,9 V6 bi-turbomotor (Cayenne S) en de 4.0 V8 (Turbo). Maar de Nederlander zal wellicht even willen wachten (tot komend najaar) op de stekkerhybride-variant. Of juist niet… Het hoeft in principe niet te verbazen dat degenen die voor deze extra blufferige Cayenne kiezen niet gevoelig zijn voor milieu- en daaruit voortvloeiend (prijs)voordeel. Dezulken wachten waarschijnlijk eerder op een nog snellere Turbo S, in de wetenschap dat het over niet al te lange tijd helemaal afgelopen zal zijn met dergelijke auto’s. Porsche weet dat ook, vandaar dat ze het fenomeen Cayenne op deze manier nog even een tijdje uitmelken. De ontwikkelingskosten zijn uiteraard relatief gering voor zo’n extra variant. Zelfs voor een merk als Skoda – dat per auto ‘peanuts’ verdient in vergelijking met Porsche – is dat prima te doen. Zie de Skoda Kodiaq GT (voorlopig alleen voor de Chinese markt bedoeld…).

Dus…
De Kodiaq GT is (helaas…) geen goedkoper alternatief voor een Cayenne Coupé, maar dat Skoda nu óók al zo’n soort auto in z’n portfolio heeft, moet toch te denken geven.





 

hi