img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Honda e (Prototype): Ooh & aah!

Wie dit begint te lezen, zou eigenlijk eerst de lokale Honda-dealer moeten bellen met de vraag wat hij/zij kan doen om begin 2020 één van de eerste Honda e’s te bemachtigen. Vóórinschrijven met aanbetaling en/of omkoping van de verkoper van dienst, de showroomvloer elke dag komen dweilen of een bevriende artiest strikken voor een gratis optreden op het introductie-feestje, werkelijk alles is geoorloofd en waarschijnlijk ook nódig om binnen afzienbare tijd in dit superleuke karretje te kunnen ‘shinen’ (excuses voor ons nuffige taalgebruik…). 
Er hebben zich wereldwijd namelijk al tienduizenden gemeld die laaiend enthousiast zijn over deze elektrische (stads)auto van het (motor)merk waarmee Max Verstappen F1-wereldkampioen gaat worden (óók aan deze voorspelling mag u ons houden!). De Honda e is weliswaar met de toevoeging ‘Prototype’ op de salon van Genève gepresenteerd, maar het is de zo goed als productierijpe versie van de eerder getoonde URBAN-EV conceptcar. Uiteraard is ‘ie iets minder ‘cute’ en vooral véél praktischer dan die inderdaad erg kekke conceptcar (een modern/cleane interpretatie van de originele Civic). Het is een vijfdeurs/vijfzits auto (een driedeurs komt er niet), die 10 cm korter, maar 5 cm breder is dan de Jazz. Hij is voorzien van een prachtig, strak vormgegeven en hypermodern dashboard. Een beetje in de sfeer van de BMW i3, maar dan met 2 extra 12,3 inch schermen. Daarmee kan de bijrijd(st)er bijvoorbeeld een fijn restaurant en een route naar de dichtstbijzijnde parkeergarage vinden en die info vervolgens allemaal naar het scherm aan de linkerzijde swipen. Verder belooft Honda vergaande connectiviteit en zal de auto zich mede dankzij Artificial Intelligence 'als je beste vriend(in)’ gedragen, waardoor de hele gebruikservaring ‘a lot of fun’ zal zijn.

Codewoord: fun
Het rijden zou ook ‘fun’ moeten zijn. De Honda e torst geen overbodig zware last aan accu’s met zich mee om een enorme actieradius te bereiken; zo’n 200 kilometer is volgens Honda voldoende voor een auto die in stedelijk gebied wordt gebruikt, vooral omdat ‘ie in een half uurtje tot 80% opgeladen kan worden. Hij heeft achterwielaandrijving (!) en voldoende vermogen voor vermakelijke prestaties. Bovendien krijgt de auto ondermeer een sportmodus waarin je het èchte Honda-gevoel zou moeten krijgen, om niet te spreken van een Type-R gevoel. Ook wij kunnen daarom bijna niet wachten om het uitnodigende stuurwiel van de Honda e ter hand te nemen. Het hele ding ademt innovatie en competentie, maar op een vriendelijke manier en met die ongrijpbare, echte ‘premium’ uitstraling; zo zijn alle spiegels vervangen door camera’s. De ‘zijspiegels’ zijn 6 inch schermen ter linker- en rechterzijde van het dashboard.

Dus…
Die nieuwe CR-V hybride mag dan ècht iets voor Tom Coronel zijn, deze eerste volledig elektrische Honda is zó leuk, dat ze het e’tje eigenlijk ietsje achterover moeten laten kantelen zodat het net als de e’s in het Heineken-logo een ‘lachende letter’ is. Of zou de F1 sponsorende bierbrouwer dat beeld beschermd hebben..?




hi