img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Bright column: Nog even over de BPM/CO2-heffing…

Het heeft er alle schijn van dat Wiebes de honderden miljoenen die Den Haag liet weglekken door een merk als Mitsubishi (met de PHEV) dankzij subsidie aan de grootste verkoopklapper in de geschiedende van het merk te helpen, probeert terug te harken door zo lang mogelijk te talmen met een aanpassing van de BPM-tarieven aan de hogere WLTP-emissiecijfers. Dit terwijl in het recente verleden een ‘keiharde’ toezegging is gedaan dat auto’s in Nederland door de meer realistische rollenbank-test niet nóg duurder zouden worden. Overigens bleek het desbetreffende ministerie bij het overdreven subsidiëren van de stekkerhybride al niet te kunnen rekenen; net als de energierekening van Henk & Ingrid viel de prijs van deze ‘vergroening’ van ons wagenpark veel hoger uit dan verwacht. De auto’s in kwestie zijn inmiddels alweer bijna allemaal het land uit en wij importeren met z’n allen steeds meer jonge gebruikte auto’s (vorig jaar bijna een kwart miljoen!) waarvan de CO2-emissie gemiddeld zo’n 15 procent hoger is dan van de nieuw geleverde auto’s in 2018.

En waarom importeren wij dan zo veel gebruikte auto’s (uit Duitsland)? Omdat nieuwe auto’s hier te lande zo marktverstorend duur zijn. ‘It’s the BPM-heffing stupid!’ De BPM op een nieuwe benzineauto is in de periode 2012-2018 van gemiddeld 3000 naar 4700 euro gestegen. Voor diesels is er welhaast sprake van een verdubbeling (omdat dieselgrammen om duistere redenen zwaarder tellen) tot bijna 9000 euro! De BPM-opbrengst steeg in deze periode met bijna 30 procent, dus we hoeven om dat inschattingsfoutje van een paar jaar geleden inmiddels allang geen medelijden meer te hebben met Wiebes cum suis.


We mogen wèl medelijden hebben met de gemiddelde Nederlandse automobilist (hoewel de Bright-rijd(st)er dat niet bepaald is…), want tussen 2000 en 2017 is de gemiddelde leeftijd van ons wagenpark gestegen van 7,3 naar 10,5 jaar. Daarbij speelt de populariteit van ‘fiscaal vriendelijke youngtimers’ uiteraard ook een rol(letje). Maar het valt niet te ontkennen dat het BPM-beleid van Den Haag juist leidt tot het tegenovergestelde van hetgeen men zegt na te streven (een schoner wagenpark…). Dat komt ervan als je afspraken over het afbouwen van de BPM van enige jaren geleden (circa 15 procent eraf tot 2021!) niet nakomt. Treurig. En op zichzelf al een uitstekende reden om een lekker dure, BPM-vrije elektrische auto te gaan leasen. Op naar de Porsche-dealer voor de Taycan, zouden we willen zeggen (maar een Nissan Leaf Plus is ook goed hoor)!



hi