img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Range Rover Evoque: tóch ook voor (echte) mannen!

Wie dacht dat deze modieuze (en daadwerkelijk zeer succesvolle) Range Rover een vrouwenauto was, heeft het mis. In Nederland werd driekwart van de Evoques door mannen gereden. Opmerkelijk feit over de Evoque-koper: meestal kinderloos. Is het dus een auto voor egoïsten/hedonisten? Een beetje wel misschien, maar er is goed nieuws voor stellen die de nieuwe Evoque tóch als gezinsauto in overweging willen nemen. Hij is namelijk ruimer geworden dankzij een iets langere wielbasis. Daarbij zijn de buitenmaten min of meer gelijk gebleven, waarbij opvalt dat de daklijn richting de achterkant wat hoger blijft. Meer hoofdruimte dus en ook aanzienlijk meer bagageruimte. Je zou kunnen zeggen dat de Evoque een vleugje minder modieus en iets meer mainstream is geworden. Waarschijnlijk een goed uitgangspunt voor nóg meer succes dan het vorige model. Mind you: Land Rover verwachtte ongeveer 60.000 Evoques per jaar te bouwen, maar het werden er zelfs bijna 800.000 in z’n hele levenscyclus. Dat de nieuwe Evoque qua uiterlijk de nodige overeenkomsten met de Velar vertoont, zal ongetwijfeld weer veel mensen hebberig maken. Oók logisch in dit digitale tijdperk: het dashboard en de diverse schermen vertonen grote overeenkomsten met die in de Velar. Bijzonder fraai dus.

Driecilinder?!
Eind van het jaar komt er een hybride met stekker op basis van de Evoque. En daar schijnt dan een driecilinder torretje in te komen dat ondersteuning behoeft van een elektromotor. Dankzij een stevig accupakket zal de actieradius waarschijnlijk (conform de nieuwe PHEV-mode…) 75-100 kilometer bedragen. Vooraleerst kunnen we genieten van vertrouwde diesel en benzinemotoren. Uiteraard is er een instapper voor 55k met louter voorwielaandrijving een handbak en een tweeliter turbodiesel met 150 pk onder de ‘doorzichtige motorkap’. Doorzichtige motorkap? Nee, het is niet wat je denkt..; het is een systeem dat diverse camerabeelden dusdanig combineert, dat je vanachter het stuur als het ware door de motorkap heen naar de ondergrond tussen de voorwielen kunt kijken. Extreem handig in een echte terreinauto en een mooie gimmick in een auto die hoogstwaarschijnlijk nooit zal hoeven modderworstelen. Een andere handige camera geeft perfect beeld van de situatie achter de auto in geval de achterbank (en dus de binnenspiegel!) geheel is gevuld met grote kinderen. Wie regelmatig met een volgeladen Evoque op pad is, doet er goed aan een dikkere motor te kiezen, een D240 of een P300 bijvoorbeeld. Maar dan gaan de prijzen uiteraard naar 80k en wellicht nog een beetje meer met een extra fraaie aankleding.

Dus…
Iedereen komt goed voor de dag in de nieuwe Range Rover Evoque…


hi