img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Audi E-Tron: jammer dat het niet eerder kon!

Eén ding is zeker: Audi heeft geen voorsprong door elektrotechniek. Het doorgaans tamelijk innovatieve merk is relatief laat met een volledig elektrisch aangedreven auto. Maar vanaf nu schijnen er flinke stappen te worden gezet. De importeur gaat er nota bene vanuit dat over twee jaar, 1 op de 3 Audi’s een EV is. We zullen zien. In elk geval kwam deze elektrieke SUV te laat voor een fijne fiscale behandeling. Ja, er schijnen er op de valreep nog een kleine 150 vlak voor de jaarwisseling te zijn geregistreerd (en daarvoor geldt dan nog 5 jaar de 4% bijtelling over de gehele aanschafprijs), maar de stakkers die te laat waren voor deze eerste lichting, zullen over de helft van circa 100k (kaal kost de E-tron al 84.100 euro) de volle mep moeten betalen. Is dat jammer? Ja. Is het terecht? Ja. Is de auto het waard? Voor veel mensen waarschijnlijk wèl. Want het is een lekker ‘dikke’ auto, waarmee het ongetwijfeld fijn zoeven & vooral ook snoeven is. Qua maatvoering zit ‘ie heel slim tussen de Q5 en de Q7 in, een ‘milieubewuste move’ dus voor Q7-rijders.

Voelt als…
Tsja, als een tamelijk gewone Audi eigenlijk, met een binnenruimte/praktische bruikbaarheid die vergelijkbaar is met die van een Audi A6. En op een volle lading stroom kom je een kilometer of vierhonderd ver; de helft van de actieradius van een dikke diesel die flink doordendert op de ‘autobahn’. Maar het is normaal gesproken een acceptabel actieradius. Daar komt bij dat deze Audi kan snelladen (150 km actieradius erbij in 15 minuten) en dat hij 3-fasen kan laden (dus in tegenstelling tot de Jaguar I-Pace thuis ook in een nacht vol). Je voelt uiteraard wèl dat je met 2,5 ton (!) op pad bent, maar hij is mooi in balans en dankzij ultrasnel reagerende vierwielaandrijving met torque-vectoring (170 pk op de vooras en 190 pk op de achteras) gaat ‘ie verbazend goed de hoek om. Spectaculair snel is de E-Tron niet; 0-100 in 5,7 seconden klinkt beter dan het voelt. Gedurende maximaal 8 seconden is er extra ‘boost’ tot in totaal 408 pk en 664 Newtonmeter. De topsnelheid is hoog genoeg, met 200 km/h. Véél belangrijker voor veel (potentiële) E-Tronners is het maximale trekgewicht van 1800 kilogram. Geinige gimmick: met de flippers aan het stuur kun je uiteraard niet schakelen, maar je kunt er de mate van afremmen c.q. regenereren bij ‘gas’ loslaten mee beïnvloeden. Daar kun je een onderhoudend spelletje van maken en al doende de actieradius maximaliseren. Uiteraard is het dashboard voorzien van de uit de A6/7/8 bekende drie schermen, met dien verstande dat er nog twee kleine schermen (in de portieren) aan zijn toegevoegd waarin je kunt zien wat je ook in een klassieke buitenspiegel gezien zou hebben. Best een coole gadget. 

Dus…
Deze Audi lijkt voorlopig de beste optie voor wie een beetje knap elektrisch wil rijden (zo’n Tesla Model X kan echt niet meer…) en niet op de elektrische BMW X5 of de Mercedes EQC wil wachten.




hi