img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

BMW 3 Serie: nog steeds een echte sportsedan?

Hele gezinnen hebben in de vakantieperiode waarschijnlijk frequent de BMW-configurator opgestart om vervolgens verstrikt te raken in familietwisten over de definitieve verschijningsvorm (en prijs…) van ‘hun’ nieuwe auto. Nou ja, ‘hun’ nieuwe auto…; een BMW 3-serie is toch altijd nog wel heel erg ‘de-auto-van/voor-papa’. Mama’s voor de hand liggende instructie voor het kerstdiner: “En er wordt de hele avond NIET over de nieuwe BMW gepraat!”. De 3 was/is een èchte rijdersauto, een ware sportsedan (al is het dan vaak een Touring). Dat is ook precies de reden waarom deze BMW door de decennia heen zo succesvol is geweest en gebleven. Kernwaarden (zoals achterwielaandrijving en een sportief weggedrag) intern te vuur en te zwaard verdedigen, dát was het geheim. Kijk, zo’n 1-serie kan straks best met voorwielaandrijving door het verdere leven (wèl jammer overigens…), maar voor de 3 is dat ondenkbaar. De zingende zespitters blijven inmiddels helaas voorbehouden aan degenen die zich daadwerkelijk de allerdikste kunnen veroorloven. Maar het goede nieuws is, dat we die lelijke GT niet meer terug zullen zien in het modellengamma. Nu we het tóch over mooi & lelijk hebben: wij zijn (nog) niet volledig overtuigd van de nieuwe BMW-stijl. Het lijkt wel alsof ze de laatste tijd te veel hun best doen ècht iets nieuws, iets ‘spannends’ te brengen, terwijl je een icoon als de 3 beter heel zachtjes kunt laten evolueren zoals…, er is geen ontkomen aan…, de 911. Of de Golf ‘for that matter’. Wat een 3 in elk geval niét nodig heeft, is een nogal geforceerd overkomende, Lexus-achtige vouw in de flanken…

Weer meer ruimte achterin!
We zijn er evenmin van overtuigd, dat alle BMW-rijders gecharmeerd zijn van een volledig digitaal instrumentenpaneel. Gelukkig is het een optie en krijg je ‘gratis’ een klassieke klokkenwinkel. Waarbij de grootste grap natuurlijk is, dat die ouderwetse meters qua productie duurder zijn dan een TFT-scherm. Geniet daar dus maar van zolang het nog kan, binnenkort moet je als liefhebber een duur horloge (en/of een klassieke auto) kopen om in dat opzicht nog aan je gerief te komen. Het is een raadsel waarom de 330e (de stekkerhybride met een uitstoot van 39g/km en een elektrische actieradius van 60 kilometer) pas na de zomer leverbaar wordt, maar de cententellende veelrijder kan natuurlijk nu meteen een 318d (46k, 150 pk) nemen. Iets meer ‘Freude am Fahren’ biedt uiteraard de 320d met 190 pk van net iets meer dan een halve ton. De 330i (258 pk) kost 53 mille en ja, er is gelukkig nog steeds een heerlijke dikke diesel met 265 pk. Ook goed om te weten: vooral door de met vier centimeter gegroeide wielbasis is er wederom wat meer ruimte achterin en de 3 is ook iets breder geworden, terwijl het gewicht een goede 50 kilogram afnam. Het is nog steeds een heerlijk sturende, maar vooral ook een aangenaam stille en comfortabele auto; een kleine 5 zo u wilt. Maar toch blijft het de (relatief) compacte 3, die velen nu eenmaal beter ‘past’ dan een 5.

Dus…
Doe maar weer een 3, hoewel je natuurlijk tóch even met een schuin oog naar de Alfa Romeo Giulia (ook achterwielaandrijving!) hebt gekeken. Geef het maar toe!







hi