img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Moedig voorwaarts!

Over 11 jaar mogen er hier te lande volgens het kabinet-Rutte III geen auto’s meer worden verkocht die dorst hebben. Over 11 jaar moeten in de EU verkochte nieuwe auto’s nog eens gemiddeld 37,5% minder CO2 uitstoten dan ze in 2021 zullen doen. Zelfs de behoorlijk schone Euro-6 diesels liggen in Duitsland inmiddels onder vuur. Oók benzinemotoren met veel vermogen hebben/krijgen een artikelfilter. De Formule E wordt langzaam maar zeker populairder (en ze kunnen nu zowaar een hele race rijden op één acculading…). Dure elektrische auto’s (en daar komen er vrij veel van op de markt dit jaar…) tellen vanaf nu stevig door in de bijtelling. Euro NCAP (u weet wel, die club van de crashtests) heeft van twaalf auto’s de geavanceerde rij-assistenten getest en waarschuwt dat BMW en Tesla het niveau van autonomie in hun promotionele uitingen schromelijk overdrijven.

Voor de duidelijkheid zijn er inmiddels scherp afgebakende niveaus waar het gaat om ‘autonoom’ rijden. Vanaf niveau 3 (ook wel ‘eyes off’ genoemd) kan de bestuurder iets anders gaan doen dan zich met de auto en het verkeer bezig houden (vult u zelf maar in…). In de Audi A8 kan dat vanaf komend jaar in een nieuwe modus die je file-assisent zou kunnen noemen tot 60 km/h. Dit niveau, maar dan bij hogere snelheden en in principe alleen op snelwegen wordt pas verwacht vanaf 2025. En over volledig gerobotiseerd rijden (niveau 5) hebben we het nog maar helemaal niet. Want bij niveau 3 begint de aansprakelijkheid reeds een juridisch bijzonder ingewikkelde rol te spelen. Reden waarom Volvo erop zinspeelt in 2021 te komen met een niveau dat ze thans zèlf 2-plus noemen…

Dat kan natuurlijk helemaal niet, maar er is wel meer dat eigenlijk niet kan. Zo kan je als klein landje binnen de EU benzine- en dieselauto’s helemaal niet verbieden. Elke auto die in een willekeurig ander (minder braaf) EU-land goedgekeurd is, mag hier ook worden ingevoerd/verkocht. En die vermaledijde, maar ó zo fijne diesels zullen we heus nog een tijdje hard nodig hebben om de CO2-emissie onder controle te houden zolang de productiecapaciteit en de laad-infrastructuur voor elektrische auto’s hopeloos achter de feiten aan holt. Oh ja, we moeten van het gas af. Reed er nog iemand op LPG of CNG dan? Hallo…?

Nou ja, we gaan gewoon moedig voorwaarts bij Bright Lease. U hopelijk ook.


hi