img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Porsche 992; zó kan de 911 weer zeven jaar mee!

Om maar te beginnen met hetgeen werkelijk iedereen over de nieuwe 911 wil weten (en sommige puristen juist niet…); ja, de iconische sportwagen van Porsche is klaar voor hybride-techniek. De 3,0 liter zescilinder boxermotor (nu met symmetrisch opgestelde en daardoor efficiënter blazende turbo’s) is gekoppeld aan een nieuwe (25 kilogram zwaardere) 8-traps versnellingsbak waarin ruimte is gereserveerd voor een generator annex elektromotor. Voorshands is er evenwel geen reden in paniek te raken, want het zal pas de tweede generatie van deze 992 zijn die als hybride komt (en dan met het primaire doel de prestaties te verbeteren). Vooraleerst mogen we ons nog verheugen op een 911 die – hoe is het toch elke keer mogelijk – wéér veel beter is dan z’n voorganger, de 991. Voor een deel komt dit voort uit de steeds verder gaande rationalisatie van de productie; alle 911’s hebben voortaan het dikke ‘achterwerk’ van de vierwielaangedreven versies. De breedte wordt aan de achterzijde dan ook bij alle versies geaccentueerd door het (uit één stuk kunststof) bestaande verlichtingsarmatuur. Om de voorzijde in balans te brengen met de achterkant nam de breedte daar met bijna 5 cm toe. De auto staat daardoor net als een GT3 RS veel ‘vierkanter’ op z’n wielen (20 inch vóór en 21 inch achter), wat uiteraard een nóg betere wegligging (met minder onderstuur) oplevert.

Hypermodern/klassiek dashboard
Oók de nieuwe 911 ontkwam natuurlijk niet aan een digitaal dashboard. Maar dat is werkelijk bijzonder fraai en met respect voor de vijf-klokken-geschiedenis opgelost. In het midden prijkt een analoge toerenteller met klassieke typografie en links dan wel rechts daarvan zien we twee instrumenten die naar wens kunnen worden geconfigureerd. Feitelijk is de klassieke lay-out van het instrumentenpaneel nu zelf trouwer gevolgd dan bij de 996, 997 en de 911. Het gedeelte voor de neus van de bijrijder heeft nota bene een vormgeving die verwijst naar het dashboard van de vroege 911’s (en er is dan ook een gezellige strook hout leverbaar), met als centrale ‘eyecatcher’ een rijtje klassieke schakelaars. Heel mooi gedaan, en bovendien qua bedieningsgemak perfect. Nieuw is wat Porsche de ‘Wet Mode’ noemt: zodra de auto met sensoren in de wielkasten een nat wegdek registreert wordt deze rijmodus aangeraden. Het is dan aan de bestuurder of hij/zij daarvoor kiest, maar dan is de auto ook volkomen ‘foolproof’. Best lekker relaxt als je in zo’n snelle auto rijdt (de S-versie heeft 450 pk, sprint in 3,5 seconden naar de honderd en loopt 308 km/h). Sowieso is de nieuwe 911 toch ook weer comfortabeler en ‘makkelijker’ geworden. Nóg meer een Gran Turismo dus dan de 991, en vooral een nog veel ‘dikkere’ auto.

Dus…
Wacht nog maar even met configureren totdat je komend voorjaar de gewone Carrera (géén S dus…) kunt bestellen. Die is met 385 pk méér dan snel genoeg en kies dan voor de puurste Porsche-ervaring, een handbak. De èchte uitdaging is er in gelegen een perfecte 911 samen te stellen voor maximaal 150.000 euro. Succes met de zelfbeheersing tijdens de feestdagen!



hi