img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Citroën C5 Aircross: qua (veer)comfort weer de boss!

Een zogenaamde ‘terugkeer naar oude (merk)waarden’ hebben we weleens eerder gehoord. Meestal bleken het holle frasen, bedacht door de marketing- en/of de PR-afdeling. Maar bij Citroën hadden de techneuten het eindelijk weer eens een keer voor het zeggen, de onderstel-ontwikkelaars in dit specifieke geval. Ze hadden uiteraard het liefst terug willen grijpen op de fameuze hydropneumatische vering die van de DS en haar opvolgers (CX, XM) welhaast vliegende tapijten maakte. Helaas mocht dat niet van de zogeheten ‘bean counters’ bij PSA. Maar ze kregen wèl budget om een betaalbaar (en betrouwbaar…) alternatief veersysteem te ontwikkelen waarmee het veercomfort waar Citroën in de goede oude tijd om bekend stond, weer enigszins kon worden benaderd. Simpel gezegd hebben ze de veerwegen flink langer gemaakt door de tamelijk harde ‘bumpstops’ waarmee de (in)veerweg normaal gesproken mee wordt begrensd, vervangen door een extra setje hydraulische dempertjes. Ze hebben daar ervaring mee opgedaan in de Dakar Rally en het werkt inderdaad perfect; zonder dat deze mid-size SUV-achtige in snel genomen bochten de angstaanjagende hellingshoeken van een 2CV oftewel de Eend bereikt, is het veercomfort opmerkelijk te noemen. Opmerkelijk, omdat je het behalve in lucht geveerde limousines van enkele tonnen thans niet meer tegenkomt. Er zijn inmiddels meer merken die het door de gemiddelde klant zeer gewaardeerde fenomeen ‘veercomfort’ hebben herontdekt, maar in deze Citroën is het waarachtig van een andere orde. 

DS(UV)?
Zitten er dan ook weer van die heerlijk soufflé-zachte Franse fauteuils in? Nou, niet helemaal zo zacht als vroeger, maar in de optionele Advanced Comfort stoelen is het zeer goed toeven. Het zal niet ieders smaak zijn, maar gelukkig zijn er genoeg andere auto’s te koop. Waarmee maar gezegd wil zijn, dat het zeer toe te juichen valt dat er weer eens een fabrikant is die duidelijke keuzes durft te maken. Of het verstandig/zinvol is om van het label ‘DS’ letterlijk & figuurlijk een apart merk te maken, is overigens zeer de vraag. Wat ons betreft is het retro-kitsch voor de Chinese markt. En Chinezen begrijpen het retro-aspect van de letters DS dan weer niet, maar we zullen zien hoe dit avontuur uitpakt. Ga in elk geval maar eens kijken in zo’n DS-Store. Wie weet, valt de keuze dan tóch nog op een duurdere DS(UV) in plaats van op zo’n ‘gewone’ C5. Om meteen de andere interne concurrentie te noemen: deze C5 zit qua maatvoering tussen de Peugeot 3008 en de 5008 in en de binnenruimte is tamelijk riant. Handig: de drie aparte stoelen die de achterbank vormen, kunnen los van elkaar over een afstand van 15 cm worden verschoven en de kofferbak/laadruimte heeft een inhoud van 580 tot 1680 liter. Er komt uiteraard een hybride en er is vooralsnog keuze uit een 130 pk of 180 pk benzine- en een 130 of 180 pk dieselmotor. 

Dus…
Ouderwets comfort in een moderne Citroën is er vanaf 32 mille. Probeer het maar eens!






 

hi