img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Volvo S60: hoe sportief issiedan..?

Hadden we in de A6-test net gezegd dat de meeste mensen helemaal geen sportieve auto (moeten) willen en dan moeten we helaas constateren dat ze daar bij Volvo toch heel anders over denken. Dat begon al met vorige editie(s) van de S60. Ineens stuurde Volvo een andere kant op qua imago (in de politiek zouden ze zeggen: ze schudden de ideologische veren af…) en wilden de Zweden ook een stukje van de BMW-/Audi-taart. Zo af en toe gaan ze dan ook weer racen (Jan Lammers ooit met de 850 Estate en recent nog Nicky Catsburg met een Polestar-S60 in het WTCC). Polestar, de naam is gevallen. Polestar moet worden wat AMG voor Mercedes is en daarom focussen we maar eens even op de voorlopig snelste S60, de T8 ‘Polestar Engineered’. Dat mag je in principe een sportsedan noemen, met zijn systeemvermogen van 405 pk. Wie tegenwoordig de term ‘systeemvermogen’ hoort, weet dat het gaat om een hybride-aandrijflijn. In dit geval uiteraard een uit andere Volvo’s bekende aandrijflijn die door Polestar een (heel klein beetje…) getuned is. Waar Polestar uiteraard niets aan kon doen is de gewichtstoename ten opzichte van een gewone T5 (250 pk). De sterkste S60 weegt daardoor een dikke twee ton. Dat is dus evenveel als een Porsche Cayenne (!). Ja, dat is heel erg veel voor een ‘sportsedan’, al is de S60 dan nóg een fractie groter dan de (nieuwe) BMW 3 Serie. En nee, daardoor voelt zo’n S60 T8 Polestar Engineered niet bepaald aan als een auto met 400 pk, ook al accelereert ‘ie binnen 5 seconden naar de honderd.

Goede communicatie!
Voor een fijne (werk)relatie is goede communicatie essentieel, dat weten ze bij Volvo ook. En ze zijn er met een Öhlins-sportonderstel (met handmatig instelbare dempers!) zowaar in geslaagd een auto te brengen die enigszins communiceert met de bestuurder m/v. Vering en demping zijn stevig, maar niet plankhard. Dat zal ook gelden voor de R-Design versies. Belangrijk om te weten, want de in de VS gebouwde S60-reeks zal in Nederland alleen leverbaar zijn als R-Design (vergelijkbaar met de S-Line bij Audi). Er zitten nogal indrukwekkende remmen op, maar dat heeft logischerwijs meer te maken met het gewicht dan met het (systeem)vermogen. Helaas laten die remmen zich matig doseren, vooral als je zachtjes en gelijkmatig wilt remmen. Een berucht fenomeen bij hybriden die kinetische energie terugwinnen en daarmee helaas een kwestie van wennen als je een auto wenst waarmee je enkele tientallen kilometers volledig elektrisch kan rijden.

Dus…
Dankzij de geringe CO2-emissie is zo’n T8 met 65 mille een behoorlijk scherp geprijsde auto. Als je daar niet een vlijmscherpe sportsedan, maar een ruime, behoorlijk comfortabele en übercoole Volvo-sedan voor verwacht, zit je goed.



hi