img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Audi A6 (Avant): in hoeverre nog relevant..?

De nieuwe A8 hebben we vorig jaar op deze plek neergezet als ‘een teken van macht’. Inmiddels is er al enige tijd een nieuwe A6, die thans ook als Avant én met ‘de basis-motorisering’ (40 TDI, 204 pk/400 Nm) leverbaar is, maar vooralsnog sowieso alleen met dieselmotoren (best wel stoer eigenlijk, van Audi…).
Een A6 met niks kost 60k, maar dan zitten er nog niet eens kentekenplaten op, als u begrijpt wat we bedoelen. Ga er gewoon vanuit dat een A6 (bij voorkeur een Avant, want dat is niet zo’n typische ‘hoogwaardigheidsbekleders-limo’) met zakelijk verantwoorde tweeliter turbodiesel i.c.m. zeventraps-automaat en de spullen die op zo’n auto horen – maar alstublieft zónder belachelijk grote wielen – zo’n driekwart ton kost. Maar dan heb je ook heus wel wat: een welhaast beangstigend fraai gebouwde/afgewerkte auto met een dermate modern/klinisch interieur (‘touchscreen-heaven’) dat je er welhaast een obsessieve compulsieve stoornis van gaat ontwikkelen inzake het onmiddellijk verwijderen van elke broodkruimel en vettige vingerafdruk. Is ‘ie groot/ruim genoeg? Wat had je dan gedacht; het is een prachtige kar van bijna 5 meter lang met een laadruimte die in de Avant bijna 1700 liter slikt. De A6 heeft de A8 nu definitief overbodig gemaakt, zozeer zelfs dat rijden dan wel gereden worden in een A8 geen specifieke invulling van een transportbehoefte meer is, maar daadwerkelijk een manier om je macht te onderstrepen.

Comfortabel genoeg?
Is de nieuwe A6 dan comfortabel genoeg, zou de volgende vraag kunnen (moeten?) zijn. Dat was in het algemeen bij Audi’s nog niet zo heel lang geleden een legitieme vraag, want bij Audi had men in de loop der jaren het idee opgevat dat mensen graag een sportieve auto (met een te hard onderstel dus) willen. Ze zijn er sinds enige tijd achter dat dit een ernstige misvatting was en dus is de nieuwe A6 gezegend met een aangenaam veercomfort. Bovendien is de auto heerlijk stil. Ja, óók met de viercilinder diesels. En we durven het bijna niet te zeggen, maar zo’n 40 TDI is mede dankzij de ‘mild-hybrid’ techniek verrassend zuinig; 1 op 18 haal je makkelijk. Feitelijk is het gewoon een geweldige auto, maar steeds minder mensen hebben zin om dat ruiterlijk toe te geven. Vergelijk het met onze premier. Feitelijk beheerst hij het politieke handwerk nog steeds tot in de puntjes, maar desondanks wordt het merk Mark Rutte een beetje sleets. Zijn Mark en de A6 nog relevant? Absoluut!

Dus…
Configureer gerust een fijne A6 (Avant) en vergeet vooral niet het interieur gezellig te maken met een beetje berken-, essen- of naturel wortelnotenhout. Kijk voor de zekerheid nog even naar de Volvo V90, de BMW 5 Touring, de Mercedes E-klasse Estate en Jaguar XF Sportbrake. Hoewel…




hi