img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Lexus UX: niet raar, maar gewoon heel bijzonder…

Bij Lexus doen ze al een tijdje erg hun best om toch vooral heel bijzondere auto’s te bouwen. In elk geval qua design dan; in technisch opzicht is er ten opzichte van moedermerk Toyota niet zo veel nieuws onder de (rijzende) zon. Zeker, ze hebben met de LFA laten zien een iconische hypercar van het kaliber McLaren F1 te kunnen bouwen, maar sedertdien is Lexus ook een beetje afgedreven van waar ze ooit zo goed in waren; het bouwen van extreem stille, zeer comfortabele en schier onverslijtbare auto’s. Het is thans allemaal wat vluchtiger en modieuzer, om het maar eens voorzichtig uit te drukken. Bijzonder modieus is deze UX (Urban Cross-over), die is voorzien van een hybride aandrijflijn welke we uiteraard al min of meer kennen uit de Prius. Overigens is de vormgeving van de huidige Prius ook al best spannend, maar deze UX is van een geheel andere orde. Het lijkt er sterk op dat Lexus er bijzonder veel aan gelegen is, zich nadrukkelijk te onderscheiden van de Duitse premium-merken waarmee het op de één of andere manier toch wel degelijk wil concurreren. Ter bepaling van de gedachte: deze luxueuze ‘midsize crossover’ zit in dezelfde hoek van de markt waar Audi en Volvo met de Q3 en de XC40 zitten. Maar of deze ‘space-age’-vormgeving, met enorme wielkasten, een geëxalteerde grille en ‘vinnen’ op de achterlicht-units de manier is om de doelgroep te bereiken, zal begin volgend jaar blijken. Wél dapper, dat je het probeert. En dat vinden ze bij Lexus zélf ook…

Schoonheid zit (óók) van binnen!
Het interieur is fraai, opgetrokken uit mooie materialen en prachtig afgewerkt. Het enige, tamelijk serieuze probleem is de aansturing van het infotainment-systeem middels een touchpad. Het is in zekere zin mooi dat Japanners eigenwijs en volhardend zijn, maar dit grenst aan absurdisme. Daar moet je van houden, net als van de humor van Hans Teeuwen. Als je van (stekker-loze) hybride-techniek houdt, neem je de 250h FWD (die een derde elektromotor heeft om de achteras mee aan te drijven) met een systeemvermogen van 178 pk en een gemiddeld verbruik van 1 op 24,4. En anders neem je de ‘gewone’ UX 200 met een 171 pk tweeliter viercilinder (zonder turbo!) en een gemiddeld verbruik van 1 op 17,9. In beide gevallen moet je kunnen leven met de bekende CVT, wat goed te doen is omdat er virtuele versnellingen zijn én een extra transmissie met koppelomvormer teneinde zonder al te veel motorgeloei van je plek te komen. Sturen doet de UX behoorlijk strak, maar om nog een redelijk afrolcomfort te hebben met de design-technisch noodzakelijke 18 inch wielen, is het (F-sport)onderstel met variabele demping ten zeerste aan te raden. 

Dus…
Hopen we dat de Lexus UX niet al te duur wordt (de prijzen zijn nog niet bekend) en dat er toch een paar dappere dames & heren zijn die zich met dit apparaat op de openbare weg durven te vertonen. Voor de diversiteit in het verkeer is dat alleen maar goed.



hi